Vendela

    Hej, jag är 15 år och går nu sista året i grundskolan, jag behöver hjälp med mitt gymnasieval. Mitt mål är att bli helst kirurg men läkare skulle också funka bra. Jag är skoltrött och i själva verket verkligen inte skulle orka plugga. Jag undrar om man kan gå vård och omsorgs programmet och sen lägga till år? Eller hur är de man gör? Det känns som att natur är en ganska svår linje att gå för en som är skoltrött. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, för att på sikt bli läkare, kommer du behöva läsa en hel del fysik, kemi, biologi och matte på gymnasienivå. Att på VO bli behörig till läkarprogrammet går inte, utan du kommer behöva komplettera efter gymnasiet. Om du läser VO-programmet på gymnasiet, försök läsa mer matte, än det som programmet kräver inför examensbevis. Det ingår endast matematik 1a i VO (precis som i andra yrkesprogrammen). Ofta finns dock möjlighet att välja läsa matematik 2a (och ibland även 3b). Läs så mycket matte du kan så kanske du efter gymnasiet behöver - inom matte - läsa endast en kurs, matte 4. Sedan kommer du behöva läsa fysik1a och 2, och 2 kurser inom ämnena kemi och biologi.