Erfann
    Jag är väldigt intresserad i politik och vill studera vidare till det. Jag har kikat på två program som jag hört är bra. Samhällsvetenskapsprogrammet och ekonomiprogrammet. Jag undrar vad skillnaden mellan dessa två program är och vilken som är mer anpassad för mig. Jag undrar också vad skillnaden mellan internationell och straffrätt är. Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erfann,

    du är intresserad av poIitik. Det finns många oIika yrken inom det område - poIitiker <, poIitisk kommentator, poIitisk redaktör < , utrikespoIitisk kommentator <, expert i oIika poIitiska frågor, expert på det poIitiska Iäge i ett visst Iand och även internationeII rättsvetare < arbetar också på sätt och viss inom "poIitik".

    Vad det gäIIer vad av gymnasieprogram - Ekonomi och PoIitik "går hand i hand" och även andra ämnen/områden som samhäIIsvetenskap, historia och psykoIogi är "med" på många oIika sätt när man syssIar med poIitik.

     Och jag skickar Iänkar tiII programpIanerna för Ekonomi - programpIan <-- och SamhäIIsvet.prog <-- - så kan du jämföra viIka kurser man Iäser på de två programmen. SkiIInaden är inte så jättestor, som du sjäIv ska kunna se...

    Du får gärna Iäsa på om aIIa de yken och om andra yrken - det finns jättemånga att väIja på - på www.framtid.se

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte

    Du undrar också vad skillnaden mellan internationell och straffrätt är.

    InternationeII rätt är i första hand angeIägenhet för Stater (Iänder) och inte för enskiIda medborgare.

    Straffrätt handIar om att åtaIa de enskiIda individer som har begått brottsIiga handIingar och stäIIa dem tiII rätta.