Moa
    Hej, jag har tänkt att bli sjuksköterska. Jag har oxå tänkt att gå naturvetenskapliga linjen, men samtidigt är jag inte jätteintresserad av no och matte, har betyg B för tillfället. Jag har oxå tänkt att gå samhällslinjen, men man har mindre behörighet för olika jobb om jag skulle ändra mig. Tycker dock att samhällskunskap är roligt. Tror nog att jag väljer NA men sedan är det de här med inrikting. Går jag NANA har jag fortfarande mer behörighet, men att välja NASA kan vara roligare för mig och kan få högre betyg om jag gillar arbetena. Vad ska jag välja tycker du?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då. Ska du välja natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta eftersom du skriver att du inte är så jätteintresserad av matte och no - som är huvudämnen på Natur!

    Eftersom både Sam och Natur inte är yrkesprogram så ger dom inte behörighet till olika jobb för sig själva - de ger olika behörigheter till olika utbildningar på högskolan som i sin tur kan leda till olika former av jobb. Man kan alltid komplettera olika kurser efter gymnasiet om man upptäcker att man vill utöka sin behörighet - det är sällan några problem eftersom det är många ungdomar och vuxna för den delen som ändrar smak, tycke och intressen i livet.

    Boka gärna en tid med din Syv på skolan för att samtala och diskutera utifrån vilket perspektiv du ska välja och hur du kan tänka utifrån mitt resonemang. /Lena, Syv
    ...just det! Om du vill bli söka en sjuksköterskeutbildning efter Sam så går det jättebra om du kompletterar programmet med Naturkunskap 2 - då har du alla kurser. Naturkunskap 2 erbjuder många skolor inom de valbara kurspaketen. Kolla med den skola som du är intresserad av erbjuder kursen. /Lena, Syv