Albin
    Eftersom LFV inte tar emot ansökningar längre vart ska man då vända sig om man vill bli flygledare. Vilken linje ska man gå på gymnasiet, Och finns det något gymnasium som är förberedande för att bli flygledare?

    MVH ALBIN

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,

    jag undrar om du vill se på info om yrket flygledare på Framtid.se>> ?

    Det info som vi har idag är att det inte i dagens läge finns någon utbildning till Flygledare och hur det kommer att se ut i framtiden är oklart.

    Jag ska forska lite i saken och återkommer om jag får fram mer info. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Jag har kontaktat en sakkunnig, som lovade att återkomma inom kort.

    Så länge kan jag råda dig läsa så mycket engelska som möjligt. Detta pga du kanske ska behöva utbilda dig utomlands, men annars så är det ändå bra att kunna så mycket engelska som möjLigt. På alla högskoIeförberedande gymnasieprogram ingår det obligatoriska kurser Engelska 5 och 6, men jag råder dig också välja valbar kurs Engelska 7. Om du sedan söker en högskoIeutbidning i Sverige (vaIfri högskoIeutbiIdning, förutom de några få som inte erkänner Meritpoäng) - kommer du även att ha formell fordel i konkurrensen om utbildningsplats, eftersom godkänt betyg i Eng7 ger 1.0 i merit.

    Fundera också om du vill söka till IB-programmet, det internationella programmet. Detta pga risken är stor att du skuIIe behöva Iäsa utomIands, och det är i så faII bra att ha Iäst med undervisningsspråk EngeIska och vara förberedd inför Universitetsstudier utomlands.

    Jag vill också tipsa dig om att kika på fIera yrken:

    Flygingenjör>>

    logistiker>>

    trafikledare>>

    fraktassistent-inom-flyget>>

    Hejsan,

    nu fck jag svar från den sakkunnige och så här är det: hur utbiIdningen tiII FIygIedare kommer att se ut är det inte bestämt och med det har de inte heIIer bestämt viIka gymnasiala kurser som kommer att krävas. På ett "ungefär" så är det Matte 3 och "så mycket engeIska som möjIigt" som kommer att krävas + GrundIäggande behörighet till högskoIestudier.

    Då är det så att man skuIIe i princip kunna bli behörig på vilket gymnasieprogram som helst, om man lägger till kurser för Grundläggande behörighet + läser extra matte (matte 2 och sedan 3) och helst också engelska 7. För Grundläggande behörighet är det svenska 2och3 samt eng6 som krävs.

    Jag vill tipsa om gymnasial FlygteknikerutbiIdning>> som är ett Riksrekryterande gymnasieprogram med egna examensmåI. Kika gärna på den!