Axel
    Hej! I framtiden vill jag bli flygledare och undrar därför:
    Vilken linje på gymnasiet är bäst att välja för att bli flygledare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt de behörighetskraven som man ser på lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav - så krävs det Examen från ett valfritt gymnasieprogram + att man uppfyller ett antal medicinska/hälso- krav för att kunna få en chans att komma in på utbildning till Flygledare.
    Det går också att utbilda sig till flygledare inom Försvarsmakten. Detta kombineras då med utbildning till reservofficer.

    tips! kika på det speciella gymnasietprogrammet FLYGTEKNIKERUTBILDNING men formellt sett, så kan du läsa på vilket nationellt program som helst och ändå kunna komma in på utbildning till flygledare, efter gymnasiet.