Josefin
    Hej, jag är en tjej på 15 år som inte har bestämt sig ännu vilken linje jag ska välja. Jag tycker verkligen om svenska och hk (hemkunskap) men jag tycker mindre om No och matte. Matte är min störta svaghet inom skolan, har dyskalkyli vilket gör det väldigt svårt för mig. Jag har F i matte och kommer förmodligen ha det då jag går ut nian också. Hemkunskap är nog de roligaste jag vet! Att laga mat och göra fina rätter men mina föräldrar tycker att det inte är en bra linje, svenska tycker jag om för då får man skriva historier och annat som är väldigt kul då man har en bra fantasi. Har prövat detta test http://www.gymnasieguiden.se/testet men det stämmer inte. är väldigt pratsam men har svårt att prata med dom jag inte känner för att jag är väldigt blyg, känns som att det här med gymnasium är hopplöst för mig. Alla mina vänner ska gå fordons eller barn och fritid, inget av det tycker jag om. Är sugen på att gå hotell och turism men verkar inte vara något för mig som är blyg. Mina betyg består av mest E i so, no, engelska, språk, bild och teknik sedan så har jag C i svenska och B i hk och F i matte. har väldigt lätt för att lära mig saker då jag väl vill och kan. Vilken linje ska jag välja? Behöver verkligen hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Josefin!
    Ingen test kan till 100% ge dig svar på vad som är bäst för dig, test kan ge en "fingervisning" och pusha dig i rätt riktning.
    Att du fick resultat som inte stämmer är också - konstigt nog - bra, för då vet du vad som STÄMMER.
    Är du säger på din sak, så är det just det som gäller och är viktigt!
    Du kan glömma testresultat eller göra om det testet ... men oavsett test eller inte test, så närmar sig den dagen då du måste göra gymnasieval, eller hur?

    Utifrån det du berättar om dig - att du gillar hemkunskap och laga mat, men att hotell/turism inte är det bästa valet då du är blyg - så skulle jag i så fall säga att du kanske bör satsa på Restaurang/livsmedel - bli kock eller bagare/konditor. Intresse för att skriva kan man med fördel kombinera med matlagning - t.ex. skriva kokböcker.
    Kock är ett av framtidsyrken då ganska stor brist råder redan i vissa delar av Sverige och pensionsavgångar gör det troligt att det blir ännu större brist på utbildade kockar. Även bagare/konditor kommer att behövas i större utsträckning.

    Det är på Restaurang&livsmedelsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/RL som utbildningar till kock, servitris, bagare/konditor finns.

    Ang. matte så är det ett ganska stort problem, tyvärr.
    Det är så här att utan godkänt betyg (lägst E) i matte från vårterminen i åk9 i grundskolan blir du, tyvärr, inte behörig till något nationellt gymnasieprogram.
    Du har dyskalkyli och jag förstår att det är svårt för dig och att du kämpar. Undrar om du får hjälp av speciallärare eller specialpedagog på din skola? Det har du rätt till om du har dyskalkyli.
    Om du inte fixar E i matte från vårterminen i åk9, är det enbart Introduktionsprogrammen som du kan läsa, inte de nationella programmen.
    Inom IM = Introduktionsprogrammen finns det
    olika alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Ett av alternativen är Preparand - då läser du matte på heltid, bara matte. Eller så kan du läsa någon gymnasial kurs också, men mest blir det matte för dig. Detta för att målet med Preparand http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    är att du under max ett år ska uppnå full behörighet till gymnasiet. Om det i ditt fall just matte som fattas, då läser du först och främst matte, får - förhoppningsvis - E eller högre betyg i grundskolematte och söker till gymnasiet året därpå.

    Ett annat alternativ är att söka PRO=Programinriktat individuellt val http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val
    Här är det enbart yrkesprogrammen som du kan välja mellan. Det går bra med Restaurang&livsmedelsprogrammet, för att det är ett av yrkesprogram. Här funkar det så att du läser ett gymnasieprogram med din gymnasieklass, MEN JUST FÖR MATTE - så går du iväg och läser GRUNDSKOLEMATTE när din klass läser gymnasiematte. Tanken är att du ska få godkänt betyg i grundskolematte och sedan, under resten av gymnasiet, även ska få lägst E i första mattekurs på gymnasiet, som på yrkesprogrammet heter Matematik 1a.

    Läs även om Yrkesintroduktion http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion
    och om Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Som sagt, tyvärr, så utan godkänt betyg i matte kommer du inte komma in på något av gymnasiets nationella program - för att du kommer att sakna behörighet till gymnasiet.

    Av alla de alternativ som du kan välja bland utan godkänt betyg i matte, så är PRO, programinriktat individuellt val, det alternativet som mest är lik en "vanlig gymnasieutbildning" och du kan få samma utbildning under samma tid (3 år) som resten av din klass. Om du t.ex. inte får godkänt betyg i matte grund eller matte 1a, går du ut gymnasiet med Studiebevis i stället för Examensbevis. Du kan få jobb med Studiebevis. Du blir dock inte behörig att läsa på högskola. Du blir inte heller formellt behörig att läsa på Yrkeshögskola www.yhguiden.se - men där kan man få komma in i alla fall ("på undantag" - inom 20% fri kvot).

    Det är jättebra att du har godkända betyg i alla andra ämnen på grundskolan, men det är tyvärr så att svenska, matte och engelska måste man få E i - annars är man inte behörig till gymnasiets nationella program.

    Jag hoppas och tror att du fixar godkänt betyg i matte! Be matteläraren om extra hjälp. Be att få träffa speciallärare och läsa matte i en liten grupp eller individuellt.
    Extraåtgärder kan sättas in - förutom undervisning i en liten grupp eller individuellt, även anpassad studiegång kan ordnas. Då plockar man bort några ämnen och du får mer tid för matte. Detta görs genom rektorsbeslut. Ofta är det speciallärare som rekommenderar den lösningen.

    Känner du till www.matteboken.se ? en jättebra sida. Det är helt gratis att använda sig av www.matteboken.se - alla mattekurser är upplagda för självstudier och repetition på den sidan.

    Om du vill veta mer om behörighet till olika gymnasieprogram, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Jag tror att det är den här skolan som är närmast till din bostad
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sandbackaskolan
    och den erbjuder bland annat inriktning "kök och servering" på Restaurang&livsmedelsprogrammet.

    Se själv vilka andra utbildningar skolan har som verkar vara intressanta för dig.
    Se vilka andra skolor som ligger på pendlingsavstånd från där du bor http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Norrbottens+l%C3%A4n&municipality_id=&office_id=&order=school

    t.ex. kan du pendla till de här skolorna... kanske - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hornavanskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-skelleftea
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/bokenskolan-lapplands-gymnasium

    Återkom gärna och berätta för oss hur det går med dina studier och med val till gymnasiet!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA