Yad
    Hej, jag är en sådan person som inte gillar språk, kemi och matte... Jag vill ha det annorlunda i gymnasiet, gärna inte något liknande som grundskolan. Jag gillar att spendera mycket tid vid datorn. Jag gillar inte att lyssna mycket, men istället att få göra saker själv. Jag är en 'self-taught', jag lär oftast saker själv utan nån hjälp.

    Vilken linje skulle du tycka passar mig bäst om jag vill bli pilot, samhällsvetenskap, teknikprogrammet eller ekonomi? Vilken av de linjerna är lättast? Vill verkligen inte ha det svårt i gymnasiet.
    Är det mycket plugg i de linjerna? ungefär hur mycket plugg är det? Räcker det kanske med 2 timmar per dag? Vilken av de linjerna gör man mest praktiska saker?

    Är det sant att man måste göra klart 5 matte böcker under 3 år i teknikprogrammet? För jag gillar inte matte.

    Kraven för att bli pilot är:

    Måste ha:
    Matematik 2b
    Engelska 6
    Fysik 1a

    Jag måste ha gått ut gymnasiet med godkänt slutbetyg.

    - Får jag godkänt slutbetyg om jag f.eks. har E i alla ämnen?

    Jag tänkte mig plugga fysik 1 i komvux efter gymnasiet, för att ta pilotutbildning.
    Jag vet verkligen inte vilken linje jag ska välja, och jag måste skicka in mina val så snart som möjligt.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du skriver att valet för dig står mellan Samhälls.programmet, Teknik eller Ekonomi. Du undrar på vilket av de programmen som man gör mest praktiska saker och det inte blir så mycket plugg.
    Alla de tre programmen som du nu står "i valet och kvalet" inför är TEORETISKA program. På teoretiska program är det per definition ganska mycket "plugg".
    Om man är mycket praktiskt lagt, väljer man ofta ett yrkesprogram. Man kan - om man bestämmer sig för ett yrkesprogram men sedan vill gå en eftergymnasial utbildning - välja till "de rätta kurserna" inom Individuellt val /upp till 300 poäng/ för att direkt efter gymnasiet vara behörig till vidareutbildning.
    Av de tre program som du nämner i din fråga - är det bara Teknikprogrammet som innehåller studier i ämnet: Fysik, dvs fördelen med Teknik är att du inte skall behöva läsa på KomVux efter gymnasiet.

    Du frågar även om "godkänt Slutbetyg" om om E i alla ämnen räcker till att få det? Svar på den frågan är att E i alla ämnen i din Gymnasieexamen /Slutbetyg fick man när man läste "gamla gymnasiekurser", som t.ex Fysik A; numera läser man Fysik 1/ räcker för att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    En annan fråga blir, dock, att KONKURRERA om PLATS PÅ PILOTUTBILDNINGEN.
    Det finns privata alternativ där man själv bekostar sin pilotutbildning /kostnaden är ca 180 tusen kronor/. Om man söker ett alternativ som erbjuds i offentlig regí, är konkurrensen stor och bara E-betyg räcker inte för att komma in. Det innebär att man kan bli BEHÖRIG till pilotutbildningen men ej kunna få plats pga för lågt Jämförelsetal /medelvärde av gymnasiebetyg/.

    Avslutningsvis, vill jag påpeka att du ställde flera frågor och en av dem /Vilken linje som passar bäst just dig?/ är jättesvårt att svara på utan att veta jättemycket om dig och den personen som vet mest om dig - det är ju du själv. Därför är det ditt svar på den frågan som blir det bästa svaret.
    Ber om ursäkt om inte jag har lyckats svara på alla frågor som du ställde. Du får i så fall återkomma.

    Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig!
    Vänligen
    Ludmila, SYV
    Hej igen,
    jag rekommenderar att du jämför Programplaner på de tre programmen som du är intresserad av. Här kan du läsa om Teknikprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    och här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    ser du programplan för Teknikprogrammet.
    Respektive info- om Ekonomiprogrammet finner du på http://www.gymnasieguiden.se/program/EK och på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    och om Samhällsprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA
    samt på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf

    Vilket program som känns "lätt" just för dig är enormt svårt för mig att svara på för alla vi är olika: det som är lätt för dig kan vara mycket svårt för mig.
    Jag rekommenderar dig läsa info- om programmen samt jämföra programplaner /direkta länkar uppe/.

    Jag vill inte påverka dig i "fel inriktning", för att det som majoritet av eleverna tycker är lättare, kanske inte alls gäller för dig men... om man inte brinner för tekniska eller ekonomiska ämnen direkt, skulle de flesta välja i så fall Samhällsprogrammet, som är mer "bredd", om man kan säga så, och med det blir man behörig till väldigt många eftergymnasiala utbildningar efter Samhällspr.
    Tänk även på att risken kan finnas att du inte blir erbjuden plats på det önskade programmet just på den skolan som du önskar, därför råder jag dig söka flera program och/eller till flera olika skolor. Du prioriterar, givetvis, det som du önskar mest - som ditt FÖRSTA alternativ.

    Och sist, men inte minst... vill jag påpeka att det inte förhåller sig på det viset att du blir 100 % tvungen gå det valda programmet i tre år, utan om du skulle helt ändra dig, kan du söka om nästa år till ett annat program. Gymnasietiden blir då ett år längre för dig men det kan vara värt det.

    Trevlig sommar & lycka till!
    Ludmila, SYV
    Hej igen,
    gymnasieutbildningar är en frivillig skolform /till skillnad från grundskolan/ vilket innebär att man går gymnasiekurserna om "möjlighet finns" vilket innebär att det kan inte garanteras att du får läsa på KomVux. Reglerna kan ändras men idag är det så att varje kommun bestämmer vilka gymnasiekurser som finns att läsa på KomVux.
    Svar på dina frågor är att
    1. så som behörighet till pilotutbildningen ser ut idag /det kan också förändras, oftast läggs det "på" kurser dvs att man måste ha läst fler kurser jämfört med innan/ blir man behörig till pilotutb. bara efter Teknik eller Natur program på gymnasiet
    2. det finns inga garantier att du får läsa kurser på komvux efter gymnasiet
    Slutsats: om du vill garanterat få behörighet till pilotutbildningen - är det Natur eller Teknik programmet du bör välja.
    Bästa hälsningar
    Ludmila, SYV
    • : Tack, du svarade på väldigt många frågor! Men en annan fråga, vilken av de linjerna är svårast (teknik, ekonomi, samhäll)? För jag vill gå en linje som inte blir för svår för mig, så jag kan få bättre betyg.
    • : Jag har också hört att man måste ha fått betyg i fysik, matte och engelska för att söka till pilotutbildning, så jag kanske inte kan läsa på KomVux och måste välja teknik eller natur? Är det sant eller inte?
    • : asså det kostar 700.000 kr för en pilot utbildning så du vet...spelar ingen roll vilka betyg du har och btw natur är den svåraste linjen ever.....
    • Ludmila : De uppgifter som jag har fått från de ansvariga på pilotutbildningen är att utb. i Privat regí kostar ca 180 000 kr. "Betyg" måste man ändå ha, dvs man måste vara behörig för att kunna antas även till den privata utbildningen. Varför folk söker till privat utbildningsalternativ, när det finns ett offentligt /gratis/ alternativ är för att de inte kommer in på poäng, dvs förlorar i konkurrensen på sina betyg alt. om de av någon anledning anser att den privata utb är bättre.
    • : Måste bara hoppa in här en snabbis. Jag läser till pilot och kan säga att 180 000 räcker till att ta ir/me = 1 kurs, du får punga ut 1,2 miljoner o de med type rating om du ska söka in på norwegian eller liknande privat flygskola. Vill du ha de billigaste alternativet så ska du läsa i lettland eller i spanien (ingen "märkes" skola) och då hamnar du på runt 600 000kr utan boende mat och provkostnader. Du säger att du inte orkar lyssna eller plugga!!?? Vad tror du att du får göra när du ska bli pilot???? Matte behöver du mycket av när du läser navigering och ska läsa av vindhastigheter , last mm mm mm mm mm mm. Bara atpl är ca 19 böcker som du ska kräma in på 1 - 1,5 år samtidigt som du ska flyga runt 200 timmar. Satsa på ett ppl, tror det kommer vara svårt nog om du inte tycker om att varken lyssna eller plugga...köp flight simulator och låtsas att du är pilot om du tycker om att sitta vid datorn
    • : Ppl går på runt 100-150tkr i sverige. Alltså en kolvsmotor, piper pa28, cessna 172 och liknande får du flyga då
    Läs alla kommentarer