Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nejla!

    Bra grundläggande utbildning inför yrket Modedesigner finns på gymnasieskolans hantverksprogrammet, inriktning Textildesign och på Estetiska programmet, inriktning Bild och Formgivning.
    Se listan på gymnasieskolorna som från Hösten 2021 erbjuder HV/Textildesign: gymnasieguiden.se/gymnasium?HV/textil
    och listan på vilka skolor som erbjuder ES/bild-form: gymnasieguiden.se/gymnasium?ES/bild - en av de 2 utbildningar rekommenderas, men det är inte helt nödvändigt att gå en av de 2 utbildningar på gymnasiet för att sedan (på sikt) ändå kunna bli en Modedesigner.

    Vidareutbildningar, på eftergymnasial nivå för yrket Modedesigner, finns inom folkhögskola, yrkeshögskola, högskola/universitet och privata utbildningsanordnare, både i Sverige och utomlands.

    Studie- och yrkesvägledare