Erik
    Hej! Jag är en kille som ska börja i 9:e klass till hösten. Jag har ungefär 295 betygspoäng och A i alla fyra SO ämnen (Geografi, Historia, Samhällskunskap och Religion) och det är just SO jag är mest intresserad av. Jag har inte lägre än B i alla teoretiska ämnen. Jag är intresserad utav språk, kommunikation, vad som händer i världen och hur vi kan nå ut till alla. Jag har otrolig beslutsångest angående vilken linje jag ska gå då jag även är till viss del intresserad av programmering och spel.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Erik,
    det är mycket bra att du är ute i god tid och undersöker olika alternativ angående gymnasieval. Jättebra att du har bra betyg! Det ger en bra kunskapsgrund för framtiden samt underlättar att komma in på gymnasiet.
    Dock är det lång tid kvar innan du definitivt måste bestämma dig, det är lugnt, du hinner fatta beslut! Om du skulle fatta "fel" beslut, så kan man även senare ändra sig - t.ex. söka på nytt till å k 1 när man läser på gymnasiet /det är inte optimalt - då man oftast "förlorar" ett år, men det går.../.
    Som du beskriver dina intressen, så låter det som om Samhällsvetenskapliga programmet http://www.gymnasieguiden.se/program/SA skulle vara rätt val för dig. Du kan också titta på Teknikprogrammet här http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    Det är gott om tid och du kan läsa om alla gymnasieprogram http://www.gymnasieguiden.se/program samt gå på Öppet hus på flera skolor under den kommande hösten/vintern. Du kan ändra dig ang. gymnasieval fram till i alla fall början på maj /kanske ännu längre fram/. Olika Antagningskanslier har lite olika tidsramar /det förekommer att man kan så sent som första veckan i juni - fortfarande ändra sig och söka om/.
    Jag undrar om vilket yrke du har tänkt dig skaffa efter gymnasiet. Detta pga behörighet till olika eftergymnasiala utbildningar kan variera ganska mycket. Oftast väljer man gymnasieprogram utifrån behörighet till högre /eftergymnasial/ utbildning.
    Information om högskoleutbildningar finns här www.studera.nu

    och om yrkeshögskoleutbildningar finns på sidan www.yhguiden.se.

    Här kan du läsa om olika yrken /arbetsuppgifter, utbildning, prognos om behov på arbetsmarknaden mm./ http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html

    Jag råder dig att titta in på länkarna som jag skickade nu & återkomma med en ny fråga!
    Jag blir glad om mina tips & råd hjälper dig i din studieplanering!
    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    Jag ser nu att länkarna som jag skickade måste KOPIERAS ÖVER in i adressfältet - pga jag svarade i KOMMENTARSFÄLTET.
    Skriver nu samma text här, som svar. Då kan du gå in på länkarna direkt, det blir bekvämare för dig.
    ***
    Här https://www.his.se/dataspelsutveckling-grafik/ ser du en högskoleutbildning som kan vara av intresse för dig. Behörighet till den utb. är Grundläggande behörighet + Engelska 6 och Samhällskunskap 1b.
    På länken http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Spel ser du några utbildningar inom Yrkeshögskola som leder till att man kan jobba med Spelutveckling. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare /oftast 2 år/ och behörighetskraven är generösare.

    På hemsidan www.studera.nu kan du se alla högskoleutbildningar som finns i Sverige idag.
    Det är lätt att hitta BEHÖRIGHET till varje enskild utbildning. Grundläggande behörighet är densamma som Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program. Sedan står det oftast "plus... och så några kurser". Detta kallas för Särskild behörighet och den ä olika för olika utbildningar, dock många kurser "upprepar sig" ... t.ex Samhällskunskap 1b, Svenska 2 & Engelska 6 är väldigt vanligt förekommande (krävs för många olika utbildningar).

    Behörighet till LÄRARUTBILDNINGAR varierar mycket beroende på VILKA ÄMNEN man vill bli behörig att undervisa i.

    Om du vill ha flera "dörrar öppna", kan du titta lite närmare på TEKNIKPROGRAMMET - då kan du sedan söka spelutvecklingsutbildningar & lärarutbildning i ganska många ämnen.

    Ha en fin fortsättning på sommarlovet!
    Liselotte SYV
    • : Hej Liselotte. Nu har jag gått igenom länkarna och har stött på en hel del information och vissa saker som jag inte förstår. Jag tror att SamSam är det som nog skulle passa mig bäst. Det faktum att man lätt kan lägga till och eller fördjupa sig efter gymnasiet tycker jag låter lovande. Men, när jag kollar på Samhällsvetenskap Samhällsvetenskap (SamSam) så står det att exempel på vad jag skulle kunna bli är "Copywriter, lärare, journalist, jurist, polis, psykolog etc. Detta är yrken inte jag vill jobba med, allt förutom lärare. Jag har flera gånger funderat på att bli lärare men lönen samt den statusen lärare har inom samhället blir jag äcklad av. Jag tycker att det verkar ganska mycket jobb för ingen vidare lön. Du måste rätta prov och ofta jobba hemma med saker, tid du inte får betalt för. Jag tycker att som lärare borde man, likt förr i tiden och på andra ställen i världen, ses upp till. Man är med och hjälper till att förbereda nästa generation. Det här med poäng är jag också osäker på. T.ex Samhällskunskap 1b "100p". Vad är dessa poäng till för? Vilka jobb kan man med en Samsam utbildning få? Is the sky the limit eller är jag begränsad till en viss del. Jag är som sagt intrsserad utav spel, design, formgivning etc. Men jag ser mig själv inte som den mest kreativaste personen. Kommer jag stöta på problem inom de flesta linjer på grund av min begränsade artistiska förmåga?
    • Liselotte : Jag håller helt med dig om att lärare förtjänar största respekt & borde få mer i lön! Ang.vilket jobb man kan få efter gymnasiet, så är det YRKESPROGRAM som förbereder till visst yrke - som t.ex. El&energi programmet förbereder till att kunna jobba som Elektriker och går man Vård&omsorgsprogrammet - är tanken att man jobbar som undersköterka efter gymnasiet. De Högskoleförberedande program ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är väldigt många OLIKA EFTERGYMNASIALA UTBILDNINGAR som man kan söka efter varje program. I info- om gymn.program nämns bara några få EXEMPEL. Man kan omöjligen nämna alla utbildingar som man skulle kunna söka - för att de är för många. Dessutom förändras utbildningsutbud både inom högskola & ännu mer inom Yrkeshögskola. Vissa utbildningar som finns idag, kommer att upphöra och andra, som inte finns idag, kommer att skapas. Angående vissa gymnasiala kurser, som t.ex. Samhällskunskap 1b, 100 p. - förresten, de flesta gymn.kurser är på just 100 poäng., så betyder det att kursen innehåller 100 st. lektionstimmar. Poängen är till för att räkna på - om man har uppnått kraven för Gymnasieexamen. Man måste få minst 2500 gymnasiepoäng och minst 90% av dem måste vara godkända samt alla obligatoriska kurser måste vara godkända - då får man ut Gymnasieexamen. I annat fall får man ett Studieintyg & har inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Efter gymnasiet kan man - vid behov- komplettera med gymnasiekurser på KomVux. Om du kan uppge något yrke som du är intresserad av att utbilda dig till - kan jag ge dig en mer detaljerad svar. Bästa hälsningar! Liselotte SYV
    • : Jag skulle vilja utbilda mig till lärare eller grafisk speldesigner. Jag tror att det är de yrken jag just nu ser mig själv vilja jobba som.
    • Liselotte : På alla högskoleförberedande program får man Grundläggande behörighet till högskolestudier /om man uppfyller krav för Gymnasieexamen/. Om yrket SPELUTVECKLARE läs här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D615&sv.url=12.78280711d502730c1800072 och det finns många utbildningar både på högskolan & på Yrkeshögskolan som du kan söka. Vad det gäller LÄRARE; så är det olika kurser för Särskild behörighet - beroende på vilka ämnen du vill undervisa i. Ganska logiskt är det att om man t.ex. vill undervisa i något språk, så måste man kunna det språket och vill man undervisa i musik, måste man kunna spela något instrument och/eller sjunga ... och så vidare. Så, det spelar, alltså väldigt stor roll i VILKA ÄMNEN du vill kunna undervisa i - för att få fram vilka kurser du behöver för att bli behörig. Jag kan skicka några länkar på utbildningar som leder till att man kan jobba med Spelutveckling.
    • Liselotte : Här https://www.his.se/dataspelsutveckling-grafik/ ser du en högskoleutbildning som kan vara av intresse för dig. Behörighet till den utb. är Grundläggande behörighet + Engelska 6 och Samhällskunskap 1b.
    • Liselotte : På länken http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Spel ser du några utbildningar inom Yrkeshögskola som leder till att man kan jobba med Spelutveckling. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare /oftast 2 år/ och behörighetskraven är generösare.
    Läs alla kommentarer