Victoria
    Jag skulle vilja bli en kläddesigner. Vilken linje ska jag välja då på gymnasiet? Jag funderar på att kanske ta stylistprogrammet ( http://plusgymnasiet.se/program/stylist/ )
    men finns det en möjlighet att kunna bli en kläddesigner öven fast jag inte har gått något speciell linje på gymnasiet eller kan man plugga till det efter gymnasiet. för jag skulle både vilja bli en stylist och en designer.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, att jobba som kläddesigner en än grej - att jobba som stylist är lite annorlunda och spänner över ett bredare område när det gäller kläder, makeup, hår mm. Vill du specifikt jobba med kläder, skapa efter mönster, göra egna mönster och verkligen lära dig hantverket så kan du kika på Hantverksprogrammet med inriktning Textil. Du kan läsa mer om programmet här på Gymnasieguiden.

    Efter gymnasiet finns sedan en mängd olika påbyggnadsutbildningar inom både högskolan, folkhögskolan och yrkeshögskolan om du vill fortsätta utbilda dig inom området. /Lena, Syv