Daniella
    Hej jag går just nu i 7:an och jag har sökt överallt om vilken linje man ska gå om man vill bli en inrednings arkitekt men jag hittar ingenting. Så vet ni vilken linje man ska gå då och vilket betyg man ska ha för att kunna gå i den linjen? Jag har inte världens bästa betyg men jag kämpar, tack för svar!(:

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,

    det är bra att du vet vad du vill och att du kämpar med betyg! Fortsätts så!

    Angående yrke Inredningsarkitekt - så finns det olika vägar att gå. Se gärna Inredningsarkitekt > där det också förklaras hur man kan gå tillväga för att utbilda sig. Att få jobb som inredningsarkitekt direkt efter gymnasiet blir svårt. Det gäller att gå vidare och läsa på eftergymnasial nivå.

    Angående val av gymnasieprogram: Bra grundläggande utbildning, som man kan bygga på för att på sikt få jobba som Inredningsarkitekt finns på gymnasieskolans Estetiska programmet, inriktning Bild & formgivning>>, på Teknikprogrammet, inriktning Design & produktutveckling>> men man kan också läsa på Hantverksprogrammet, t.ex på inriktningen Textil design>> eller yrkesutgång/profil stylist eller tapetserare eller någon annan "estetisk utbildning" på inriktningen Övriga hantverk>>

    • : Tack för svar! Jag undrar bara om man behöver ett högt betyg för det, jag har det svårt i skolan men har ingen sjukdom eller så. Jag vet verkligen inte vad jag vill bli om jag inte kan bli en inredningsarkitekt, så behöver man ett högt betyg?
    • Anna : Först måste du komma in på Gymnasiet. Sedan blir det nästa fråga att komma in på en Eftergymnasial utbildning. Om du gör så gott du kan i varje ämne på grundskolan som du läser, gör ditt bästa, då gör du allt du kan göra. Sök mÅNGA OLIKA alternativ till gymnasiet - olika skolor och program, och vi får hoppas att du kommer in någonstans. Kanske bör du kika lite mer på Hantverksprogrammet, inriktning textildesign - det är ett yrkesprogram; du kan kanske läsa som lärling - vara mycket på en arbetsplats (läsa alla yrkeskurser på en arbetsplats). Ett annat bra alternativ är på inriktningen ÖVRIGA HANTVERK - försöka hitta passande utgång, som t.ex tapetserare; silver/guldsmed - eller ngt. annat "konstnärligt hantverksyrke".
    • Anna : Du ska välja till gymnasiet först om 2 år. Utbildningsutbud på gymnasieskolor kan förändras mycket. Nya gymnasieskolor kan starta. Just nu är det kanske bäst om du kikar på många olika YRKEN på www.framtid.se - det kan i alla fall inte skada... ex. https://www.framtid.se/yrke/konsthantverkare - https://www.framtid.se/yrke/textilslojdlarare - https://www.framtid.se/yrke/mattrestaurator - https://www.framtid.se/yrke/konservator :)
    • : Tack så mycket!(:
    Läs alla kommentarer