Marion
    Hej! Jag går i 9'an och ska börja tänka på mina gymnasiumval snart, och skulle verkligen tänka mig att jobba som flygplatskontrollant/gränsbevakare, men vet inte riktigt vilken linje det är. Lite hjälp?
    • : kika på Säkerhetsgymnasiet i Stockholm/Kista. Där blir man utbildad väktare, skyddsvakt och flygplanskontrollant och garanterat jobb efteråt.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, nja, det finns nog inget program som täcker in just dessa yrkesområden men eftersom polisen är ansvarig för gränsbevakningen här i Sverige så är det kanske den vägen du kan gå. Och då kan ju ett högskoleförberedande program passa som förberedelse inför Polishögskolan.

    När det gäller jobb på flygplats som trafikassistent som det brukar heta så brukar det krävas en gymnasieexamen, körkort, erfarenhet från ett serviceyrke och gärna att man kan en del språk. Du kan läsa mer här http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D97&sv.url=12.78280711d502730c1800072

    /Lena, Syv