natalie

    hej jag kan verkligen inte bestämma mig ifall jag ska ta sam eller natur. Jag gillar väldigt mycket NO men jag är starkast i so ämnen. Jag vill inte gå natur-sam då skolor jag gillat inte har det som ett val. Jag tänkte dock på thorens linje natur entreprenörskap & samhälle men efter kollat igenom vilka kurser de är ser jag att det inte ger behörigheterna jag vill ha, super tacksam för svar

    • Julia : Vilka behörigheter vill du ha? och i vilken stad söker du till gymnasiet?
    • natalie : Jag vill ha alla behörigheter till antigen Sam eller natur. På den linjen får man lite av båda vilket. En av mina lärare sa till mig att de kan vara dåligt när man söker till högskolan. Jag söker i Stockholm:)
    • Julia : Vad menar du med "alla behörigheter till antingen Sam eller natur"? - jag förstår inte frågan, och kan därför tyvärr inte svara.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie,
    NA har två nationella inriktningar och om det inte är så att Skolverket (på undantag) har beviljat "särskild variant", alltså att just den gymnasieskola får erbjuda särskild variant och med det ersätta inriktningskurserna med andra kurser - då läser man antingen de obligatoriska inriktningskurser som ingår i inriktningen NA/sam eller i inriktningen NA/natur. Och det gäller alla gymnasieskolor.

    Om du med "sam" menar SA, samhällsvetenskapsprogrammet - så är det en annan "femma". :)

    Väljer du mellan två olika program: SA och NA?
    Eller har du redan bestämt dig för NA och väljer nu inriktning "naturvet." eller inriktning "naturvet-och-samhälle"?

    Du nämner i din fråga Thoren... Thoren-business-school-stockholm-medborgarplatsen erbjuder både Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Naturvetenskapsprogrammet (NA). Och båda inriktningar på NA och alla 3 inriktningar på SA, alltså alla de utbildningar som du - enligt vad jag förstår - väljer mellan.
    Inriktning på NA och SA läser man från år 2; just Till gymnasiet, alltså till år1 behöver du ej välja inriktning utan endast program; inriktning kan du välja under studier på gymnasiet inför andra året.

    Du kan vänta med ditt beslut till andra veckan i maj...
    Det är i Stockholm möjligt ändra sitt gymnasieval till 15 maj 2020; det är de alternativ som i din gymnasieansökan ligger när Omval stänger, alltså i mitten på maj, som är viktiga. Vad du väljer nu, innan 17 febr., kommer inte spela någon roll, om du sedan väljer att Ändra ditt val. Och det är ännu 15 veckor kvar... så, du behöver inte bestämma dig idag eller imorgon eller nästa vecka - du har ännu 15 veckor på dig. Gå på flera öppna hus, läs på om olika gymnasieprogram, prata med dina lärare, syv på din skola och med kompisar och föräldrar/vårdnadshavare; du har ännu gott om tid.
    Vänligen
    Julia