Hej Britney!

    Efter VO kommer du behöva komplettera för behörighet inför ansökan till läkarprogrammet. Du kan hinna komplettera på ett år.
    Kirurg är en specialistläkare. I grunden måste man ha utbildning till läkare. I Sverige (idag) krävs det särskild behörighet inför läkarprogrammet som består av godkända betyg i följande gymnasiala kurser: fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Alla de kurserna ingår som inriktningskurser i inriktningen NaturvetenskapNA
    Annars kan man gå ett annat program/inriktning på gymnasiet men då måste man komplettera för behörighet, efter gymnasiet.
    VO är ett bra val inför många vårdyrken, inkl.yrket Läkare. Men det går inte att bli behörig till läkarprogrammet direkt på VO. Skulle du ändra dig, kan du efter VO söka sjuksköterskeprogrammet och sedan bli en specialistsjuksköterska eller barnmorska, eller så kan du söka till yrkeshögskola och bli specialistundersköterska, tandsköterska, apotekstekniker, steriltekniker eller vårdadministratör.