Tania
    Jag vill bli kriminalinspektör och enda en professor alltså skapa nya mediciner o.s.v. Mina NO och SO betyg ligger på C - B men jag vet inte vilken linje till gymnasiet jag ska välja och om jag kommer ångra mig om jag väljer fel isåfall kan jag söka om till gymnasiet/ byta linje och gå om 1:an i gymnasiet.

    Tack för svar i förväg!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tania!

    Jag är inte säker att jag förstår din fråga: vill du bli kriminalinspektör eller vill du skapa nya mediciner? Vilket av de två alternativ - i första hand?

    Om du vill skapa nya mediciner, då är det läkare eller Biomedicinsk analytiker eller någon sort Kemist som du bör utbilda dig till.

    Kriminalinspektör - här kan man gå två olika vägar: via polisutbildningen eller via studier i kriminologi på högskola/universitet.

    Jag ser att du är 14 år och undrar om du går i å k 8 nu och därför kommer att välja gymnasiet först nästa år? I så fall har du gott om tid för att bestämma dig!

    Om du inte vet vilket gymnasieprogram du vill söka i första hand, gör test: http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Prata med dina lärare, som känner dig och be dem om råd: fråga vad de tycker skulle passa dig bäst att läsa på gymnasiet? Prata med SYV på din skola och lyssna på dina föräldrar, som också känner dig mycket väl och vill ditt bästa, så de kommer att ge dig bra råd.

    Du frågar om du ska kunna byta gymnasieprogram och jag rekommenderar att du läser på: http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram

    Det finns elever som byter program och "förlorar ett år" eller lyckas byta utan att förlora ett år - det beror på när man byter och från vilket program till vilket program.

    Önskar dig det bästa! Stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina kompisar om oss, så kan vi hjälpa flera! Och stort lycka till!