Amanda
    Jag har funderat på två olika linjer den ena är samhäll och den andra är ekonimiprogramet. Samhällslinhjen finns på en skola som jag vill gå på! Ekonomilinjen finns inte på denna skola utan en annan som jag inte känner riktigt passar mig, jag tucker den är för snobbig... Vilken ska jag välja ekonomi där man direkt kan välja juridik eller samhäll... Jag undrar också hur mycket poäng som krävs att komma in på demhär utbildningarna? Vad är meritpoän? Behöver jag läsa det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda ! Boka prova- på dag på varje skola som du är intresserad av, då kan du bli elev för en dag och känna på hur det är att gå på skolan.
    Meritpoängen är de Extra poängen som höjer meritvärde i dina gymnasiebetyg. En bra smanfattning finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Vad vill du göra efter gymnasiet?
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare