Lina
    Hej! Jag går i 9:an och jag har tänkt på att välja ekonomiprogrammet - juridik eller samhälle - samhälle. Jag vet inte vad jag vad jag ska välja för att det känns som att om man väljer ekonomi med inriktningen juridik så blir man mer utbildat inom juridik och det kanske hjälper dig senare i framtiden. Men många säger att inom ekonomiprogrammet är det mycket matte och jag är inte så ganska bra på matte (jag fick ett E).

    Så jag har också tänkt på att välja samhälle så att det blir lite enklare för mig inom matten men jag vet inte riktigt vad jag ska välja och vilken linje som passar mig.
    • : Om du läser Juridik på ekonomiprogrammet läser du lika många (och svåra) kurser i matematik som på samhällsprogrammet dvs Matte 1b och 2b :)
    • Liselotte : Tack Selma för din kommentar! :) Det stämmer alldeles utmärkt. På Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik, Iäser man exakt samma kurser i matematik som på SamhäIIsvetenskapsprogrammet (gäller alla inriktningar på SA).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    jag ser att du är 14 år, går du åk9 idag? kommer du att välja till gymnasiet till hösten 2017?

    Du skriver att du fick E i matte, menar du att du fick E i åk8?

    Försök satsa Iite mer på matten, då en kurs i matte - matte 1 ingår som obIigatorisk kurs i alla program på gymnasiet.

    Vill du läsa så lite matte som möjligt på gymnasiet - är det yrkesprogrammen du bör välja. Bland de högskoleförberedande läser man minst matte på Estetiska programmet, där ingår endast en mattekurs, Matematik 1b.

    Jag råder dig Iäsa på den här sidan>>> där vi beskriver oIika sätt - hur man kan tänka kring sitt gymnasievaI.

    Gör också tester på http://www.framtid.se/test och på http://www.gymnasieguiden.se/testet och se vad dator "bestämmer åt dig" :) /skojar! dator kan inte bestämma åt dig, men de svar du får på testerna kan få dig att Iättare bestämma dig i fråga om ditt gymnasievaI/.

    Tips: skapa konto på http://www.gymnasieguiden.se/min-gymnasieguide /det går snabbt & är gratis/ och du får ännu mer hjäIp med frågor kring ditt gymnasievaI.

    Återkom Iängre fram, så ska vi försöka dig komma vidare på vägen mot besIut om ditt gymnasievaI!

    Liselotte ;)

    Liselotte
    • : För att repetera & träna matte / sjävstudier finns det en jättebra sida www.matteboken.se som jag varmt kan rekommendera. Det är gratis och bra uppIägg. Bor man nära en Räknestuga /och det finns i 30 städer nu/, då kan man gå dit och gratis få "Ievande" hjäIp med matten! Det är Toppen!