Tuvalie
    Hejsan Syv! Jag går i slutet av 8de klass och ska till nästa termin har valt vilken linje jag ska gå på gymnasiet.
    Jag har funderat länge och har 3 linjer jag är intresserad av.
    1. Samhäll med inrikting beteende
    2. Ekonomi med inrikting Juridik
    3. Handel
    Jag har svårt för 1 ämne och det är matte. Just nu har jag E i matte och går i en extra grupp eftersom jag har svårt för grunderna. Jag är väldigt intresserad av SO ämnena och även lag o rätt så både samhäll och ekonomi juridik skulle vart ett bra val men vilken linje har svårast matte? Och kan man gå ut gymnasiet med F i matte?
    Handel är mitt sista val eftersom det är yrkesförberedande och jag skulle gärna vilja läsa vidare och specialisera mig i något område.
    Hur tycker ni jag ska göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tuvalie,
    efter yrkesprogram kan man läsa vidare - både på yrkeshögskola och på högskolor/universitet

    Lättaste matte är det på de yrkesprogrammen där man endast läser matematik 1a.

    På de högskoleförberedande programmen, förutom Estetiska och Humanistiska läser man minst 2 mattekurser, dvs mer matte än på de yrkesprogrammen.

    Du frågar om man kan ta examensbevis från gymnasiet med F i matte. Matematik 1 måste man tvunget ha godkänt betyg i, annars uppfyller man ej kraven för examensbevis. I matte 2 och högre mattekurser kan man ha F betyg och ändå uppfylla kraven för examensbevis. Du blir tvungen på Ekonomiprogrammet och på Samhällsvet.programmet läsa matte 1b och 2b och få godkänt betyg i mate 1b och BETYG (F är också ett betyg) i matte 2b och F-betyget kommer i så fall finnas med i ditt examensbevis vilket drar ner jämförelsetal rätt mycket.

    Har man svårt för matte, är det fördelaktigt att inte "ge sig in på" ett gymnasieprogram där man är tvungen att läsa mycket matte. Andra ämnen kan bli lidande om du ägnar jättemycket tid och kraft åt matte-studier.

    Du är bl a intresserad av juridik, om jag förstår dig rätt. Kika gärna på yrken Paralegal och IP-paralegal >> (det är på Yrkeshögskolan som man läser för att bli paralegal).

    Länktips - Framtid.se/bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram.