Ayaat
    Alltså låt mig börja med en sak; Jag har absolut INGEN ANING om vilken linje jag ska gå, inte den blekaste. Jag kan i ena sekunden tänka på att bli läkare o gå natur för att sedan tänka om jag vill bli lärare eller advokat och vilja gå sam. Så ffick jag idén om att gå natur sam men då tänkte jag att tänk om jag väljer ett av dessa yrken och jag inte får tillräckligt med kurser för att sedan kunna fortsätta med utbildningen i universitet, då MÅSTR jag ta igen och det kommer ta massor med jobbig tid. Så det är så det ser ut och jag har ingen aning om vart jag är påväg.
    Det enda jag vet är att jag g-illar engelska, språk överhuvudtaget, hjälpa barn (och människor) och rädda liv.

    Snälla ge mej lite hjälp/tips.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att valet är svårt! Du är inte ensam och ofta låser det sig när du och många andra tänker för långt fram i tiden. Man vill välja rätt från början, inte komplettera, man är således rädd för att välja fel och då låser dig sig och man vet inte vilket väg man ska gå. Jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då.

    Många som kompletterar sina betyg efteråt tycker att det är värt detta eftersom man hade en bra tid på gymnasiet just där och då och läste sådant men klarade av och tyckte om. Jag lovar att du kommer ändra intressen, tycke och smak många gånger under ditt liv så kanske är det bra att fundera endast på dessa tre år framåt.

    Det verkar för dig som att det står mellan Sam och Natur- eller? Ska du välja Natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Samma gäller för Sam faktiskt i motsvarande ämnen som språk t.ex. som du gillar och du kan även läsa beteendevetenskap som även det verkar kunna vara intressant för dig. Fundera på detta.

    Många blir hjälpta av att gå en provdag på olika program för att få en realistisk bild av programmet och skolan. Kolla med de skolor som intresserar dig om det är möjligt. /Lena, Syv