Mathilda
    hej, jag går i 8an just nu men skulle vilja veta vilken linje man ska söka till ifall man vill bli advokat, är det ekonomi juridik då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mathilda!

    För att senare bli advokat, läser man grundutbildning till Jurist på högskola/universitet först.
    Behörighet till Juristprogrammet på högskolenivå är Grundläggande behörighet + Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Det är, alltså, lätt att bli BEHÖRIG att söka till Jurist. Det är dock svårt att komma in pga det krävs höga betyg eller mycket högt resultat av högskoleprovet.

    Det är möjligt att bli behörig till att söka utbildning till Jurist på så gott som alla gymnasieprogram. Eknomiprogrammet, inriktning Juridik, är inte den enda gymnasieutbildningen, efter vilken man kan söka till Jurist men den passar mycket bra för att då kan du redan på gymnasiet testa på att läsa lite juridik.

    Jag ser att du bor i Helsingborg och jag kan tipsa om att du redan nu under resten av det här läsåret kan gå på Öppet hus på en gymnasieskola. Om du går in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-helsingborg
    ser du att den 25 april och 9 maj bjuds det på öppet hus.

    Bästa hälsningar och stort lycka till med dina studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare