Emma
    Jag vill bli sjuksköterska, det är jag helt säker på efter min prao. Om ett år ska jag göra mitt gymnasieval och jag undrar vilken linje jag bör välja. Jag har väldigt svårt för matte (ligger på ett E i nuläget) samt fysik. Därför känns naturprogrammet rätt jobbigt för där är ju alla jääättebra... Om jag väljer VO kan jag bara bli undersköterska, eller? Hur ska jag välja och vilka linjer kan jag välja mellan? Tack för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad roligt att du hittat ett yrke att satsa på! För att kunna söka till en sjuksköterskeutbildning behöver du dock en del matte - upp till Matte 2 krävs. Det krävs även naturkunskap - det läser du dock på VO så det kan vara ett bra alternativ - då får du ju praktiskera inom vården och lära dig vad ett arbete inom vården innebär. Vissa skolor har kurspaket för de som vill kunna söka till en sjuksköterskeutbildning efteråt - det innebär att du läser extra matte, engelska och svenska. /Lena, Syv