Florian
    Hej! Jag är 19 år och tänkte börja plugga igen i hösten nu när jag har tagit ett basår efter gymnasiet. Jag är intresserat av att plugga något som har med miljön att göra och tänkte att bli en forskare inom miljö området. Jag tycker att det är väldigt intressant inom detta område, men problemet är att jag inte hittar några skolor eller utbildningar som har "miljöforskare" som linje. Måste man gå en annan linje först för att sedan vidare utbilda sig till en forskare? T.ex. att man först utbildar sig till en miljövetare och sedan fortsätter man därifrån? Samt vilka ämnen och betyg kan tänkas sig behövas för att plugga inom miljö ämnet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Florian,
     det är en lång väg man har framför sig om man vill sikta på att bli en forskare. Du måste börja med att lsäa relevanta ämnen (i ditt fall "Miljövetenskap") på Grundnivå (t.ex ta ut kandidatexamen i miljövetenskap; eller i biologi); söka sedan till masterprogram (kandidat + master = 5 årsstudier på heltid); försöka sedan komma in på "doktorand", vilket kan vara svårt pga doktorandtjänsterna utlyses sällan och är extremt "efterfrågade" med mycket tuff konkurrens om varje tjänst.
    Att man har skritivt och fått godkänt på doktorsavhandlingen (vilket i genomsnitt brukar ta 6 år, ibland längre tid - efter det att man påbörjat doktorand-tjänst) betyder inte att man kommer få ngt jobb där man får forska eller undervisa på högskolenivå, utan man måste aktivit söka de möjligheterna, försöka få sina artiklar publicerade i vetenskapliga skrifter och även ha lite tur med sig... Det är många som vill bli forskare inom olika områden men få som lyckas gå hela vägen. Detta skriver jag för att förbereda dig på att det är en mycket lång och osäker väg att gå och du måste ha mycket tålamod och vara beredd att kämpa i rätt så många år.

    Jag skickar här länkar till relevanta sidor med info som - förhoppningsvis - kommer ge dig svar på din fråga:
    framtid.se/yrke/forskare - se under UTBILDNING vilken utbildningsväg som rekommenderas;

    https://bioenv.gu.se/utbildning/program/miljovetenskap

    Här hittar du mer specifik info om det 3 åriga miljövet,programmet: https://science.gu.se/utbildning/kurser-program/miljovetenskap

    Kika också gärna på andra yrken än just "miljöforskare", som är "närliggande"/liknande:
    miljovardsyrken
    klimatanpassningssamordnare
    yrke/miljoutredare
    framtid.se/yrke/miljokonsult