Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,

    angående betyg så rekommenderar vi att varje elev gör sitt bästa i varje kurs hen läser. Betygen får man enligt sina kunskaper. Man bör försöka få så höga betyg som man kan få. Det finns ju ingen anledning att medvetet få sämre/lägre betyg än man kan, eller hur? :)

    Angående yrken
    Kika gärna på många olika yrken - det finns flera tusen beskrivningar på www.framtid.se
    Det är inte så att jag inte vill svara på din fråga, utan det är så att utbildningar på gymnasiet kan förändras under de 2 åren som är kvar innan det blir dags för dig att söka till gymnasiet. De utbildningar som finns idag behöver inte alla vara kvar om 2 år. Samtidigt kan nya utbildningar starta, och även nya gymnasieskolor kan öppna. Ständiga förändringar sker.
    Så länge kan du - om du vill - läsa om några gymnasieprogram, som är /som utbildningsutbud ser ut idag/ mest rekommenderade inför framtida yrkeskarriär som Inredningsarkitekt: ES, estetik och medier och bild- och formgivning;
    Teknikprogrammet - Samhällsbyggande och miljö;
    Hantverksprogrammet - Textildesign.