Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stephanie,
    Titta på den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer/
    Behörighetskraven för att kunna söka till
    Digital Content Designer, en Yrkeshögskoleutbildning, är Gymnasieexamen /från valfritt gymnasieprogram/ + minst betyg E i följande kurser
    Engelska 6
    Svenska 2.
    Dessutom krävs det goda kunskaper i Adobes program Photoshop, Illustrator och gärna grundläggande kunskaper i Indesign.
    2 års arbetslivserfarenhet eller 1 års relaterad yrkeserfarenhet, dvs inom det aktuella branschen.
    Arbetslivserfarenhet kan vara kortare perioder på flera arbetsplatser och behöver inte vara inom aktuell bransch – men den totala tiden skall i så fall uppgå till minst två år.

    Engelska 6 och Svenska (eller svenska som andra språk) 2 läses som obligatoriska kurser på alla högskoleförberedande program. På Yrkesprogrammen har du rätt att lägg till de kurserna, säg bara att du vill få Grundläggande behörighet (där även svenska 3 ingår, men just svenska 3 inte krävs för en YH utbildning som leder till att man kan jobba som Webbdesigner).

    Personligen rekommenderar jag titta lite närmare på Teknikprogrammet och på Estetiska /inriktning Estetik & Media/. Den största skillnaden mellan de två programmen är Matematik, då på Teknik läser man 3 kurser i matte /inom c-spår = avancerat spår/ men på Estetiska läser man bara en mattekurs, Matematik 1b /medelsvårt spår, b/.

    Du får gärna berätta för oss var i landet du bor, då kan vi skicka tips om gymnasieskolor till dig.
    Gå annars in på www.gymnasieguiden.se, skapa medlemsinloggning (det går snabbt & är gratis) och du får tillgång till många bra funktioner som underlättar gymnasieval för dig.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare