Nathalie
    Jag går nu i 9:an och ska börja i gymnasiet om ett år och vill bli flyvärdinna och undrar vilken linje man ska gå i

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ofta utbildar flygbolagen själva sin kabinpersonal så det kan vara lite olika vad dom kräver. Oftast krävs en gymnasieexamen - gärna en som innehåller grundläggande behörighet till högskolan. Ibland kan även erfarenhet från ett seviceyrke vara meriterande. Kanske ett yrkesprogram inom servicesektorn kan passa - Handels och administration, Restaurang och Livsmedel alternativt Hotell och Turismprogram är några exempel på intressanta program. Du kan välja till kurser på dessa program så du blir högskolebehörig.

    Här är en länk till ett företag som tränar upp cabinpersonal - kan vara intressant och läsa vad dom kräver http://www.catofsweden.com/

    /Lena, Syv