Isabella
    Hej!
    Jag undrar vilken linje man bör gå för att bli mäklare på gymnasiet. Vilka ämnen ska man vara bra på och vilka ämnen är det man främst läser? :)
    Tack för svar:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Isabella!

    Läs på http://www.framtid.se/profession/fastighetsmaklare/

    utbildning till Fastighetsmäklare är på minst 2 år och finns på högskolenivå. Det finns en 2 årig utbildning och en 3 årlig utbildning - än så länge men det är mycket möjligt att när det blir dags för dig att söka, är det bara 3 årig utbildning som finns då.

    Behörighet till Fastighetsmäklare är Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b, vilket innebär att man kan bli behörig på alla högskoleförberedande gymnasieprogram och även på yrkesprogram (i fall skolan låter dig att läsa utökade kurser).

    Jag rekommenderar Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi i första hand - då alla kurser som du behöver finns i den utbildningen och läses som obligatoriska, så det blir inga överraskningar och du får garanterat läsa alla kurser som du behöver för att bli behörig. Matematik 3 läses som obligatorisk kurs enbart på Teknik, NA och Ekonomi (inriktning ekonomi). På alla andra program och på inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet får man lägga till Matematik 3b. På yrkesprogrammen måste man dels läsa kurser för Grundläggande behörighet + lägga till Samhällskunskap 1a2 och även Matte 2a och 3b, vilket kan bli problematiskt och kan absolut inte garanteras.

    Mitt råd är alltså att välja Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi i första hand; inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet - i andra hand (lägg till Matte 3b inom programfördjupningen i så fall) och valfritt högskoleförberedande program - i tredje hand, lägg till Matematik 2b och 3b.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig inför ditt gymnasieval!
    Önskar dig stort lycka till!
    Anna