Andre
    Hej! Jag är intresserad av att bli export/internationell säljare och marknadsförare! Jag undrar vilken linje jag ska gå i? Vill ju helst gå i handel och administration! Tacksam för era hjälp!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det går väl jättebra att gå Handel om du funderar på en karriär som säljare. På Handel så blir du utbildad i personlig försäljning, marknadsföring mm och får dessutom gå ut och praktisera och prova på verkligheten. Se till att läsa till kurser i svenska och engelska så du blir högskolebehörig - kan vara bra.

    Efter gymnasiet kan du söka dig till t.ex. Yrkeshögskolan. Här finns en hel del praktiska kul yrkesutbildningar inom handel/sälj/marknadsföring och exportsälj. Här kommer ett exempel;
    https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=export&area=4&area=5&city=&type=&pace=&lang=&org=

    /Lena, Syv

    ...Ja, du kan säkert i vissa kurser få pröva på att öppna företag men när du praktiserar så gör du ju det oftast "anställd" och det är ju helt upp till dig att göra det som känns bäst när du slutar gymnasiet. Det som är kul på Handel är just att man får praktiskt pröva på att sälja eller jobba inom handel.

    Här får du lite länkar där du kan leta intressanta arbeten och utbildingar inom säljarebranschen :

    http://www.studentum.se/search/educations?q=s%C3%A4ljare

    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid.html

    /Lena, Syv

    • : Hej! Så du menar att om jag går i Handel så betyder det nästan att jag typ ska ha en egen affär/företag? Jag vill ju inte direkt a en egen utan helst jobba hos en företag? Men är Handel bra val ifall man vill bil export/internationell säljare marknadsförare och sånna jobb? Och kan du snälla ge exempel på nästan alla jobb man kan få efter gått på handel linje och högskola! Tack