Linda

    Min dotter vill bli ridande polis och vill gärna gå på ett ridgymnasiet men vi undrar vad hon behöver läsa för ämne för att få behörighet till polishögskolan? Vilka linjer som är bäst att gå?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda; vill man bli en Ridande polis, då är det jättebra att gå utb., som har med hästar att göra, t.ex NB/Djur - profil "häst".

    du fick länk till behörighetskraven i en kommentar till din fråga; kika gärna på dem. OBS! att det inte är bara Betyg som krävs, utan sökande måste vara simkunniga och ha körkort, för personbil, B + klara fysiska och psykologiska tester.

    Vad gäller betygen, så råder jag din dotter att läsa kurser för grundläggande behörighet: svenska 2, 3 och engelska 6, som inte är obligatoriska kurser på yrkesprogram på gymnasiet, men alla elever har rätt att läsa dem om de vill.
    Sedan behövs också lite mer historia & samhällskunskap än som ingår obligatoriskt i yrkesprogrammen, bl.a i NB; en liten kurs historia 1a2 och en annan liten kurs samhällskunskap 1a2 behövs för att komplettera upp till de kraven som ställs på sökande till polishögskolan.
    ***
    Om din dotter inte ska kunna läsa his 1a2 och samhällsk1a2 på gymnasiet, tar det fem veckor på heltid att läsa de kurserna på komvux eller 10 veckor på halvtid; eller en termin om man läser på låg takt, 25%.