Hejsan, jag rekommenderar i första hand EK/inriktning ekonomi - detta i första hand pga du kommer behöva matte 3 (godkänt betyg i) för särskild behörighet till ekonomiutbildningar på högskolenivå, bl.a de utbildningar som leder till yrket Civilekonom.
    I SA ingår matte endast upp t o m matematik 2,och matematik 3 kan läsas som valbar kurs Om skolan kan erbjuda det. Det kan med det inte garanteras att på SA läsa matte 3. Och i så fall kommer du behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet, vilket kan "försena" dig i ett läsår.