Så roligt att du är intresserad av mitt yrke, SYV!
    För att bli Studie- och yrkesvägledare läser man 3 år på Studie- & yrkesvägledarprogrammet, se exempel på utbildningen - i Malmö http://edu.mah.se/sv/Program/LGSYL

    För närvarande finns det utbildningar i Stockholm, Varberg, Malmö och Umeå.
    Mot Stockholm & Umeå kan man läsa på distans.

    Behörighet till utbildningen är Grundläggande behörighet + godkänt betyg i Samhällskunskap 1b.
    Samhällskunskap 1b ingår i alla högskoleförberedande gymnasieprogram.
    I yrkesprogrammen ingår det en mindre kurs men det går att läsa Samhällskunskap 1a2 för att komplettera upp till Samhällskunskap 1b. Därför kan man bli behörig till att söka SYV-utbildning på ett valfritt gymnasieprogram.

    Om yrke SYV kan du läsa på http://www.framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare och där på sidan rekommenderar man Samhällsvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/SA , vilket är ett bra val. Men man kan bli behörig även på andra program - i princip på vilket gymnasieprogram som helst.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA
    • Julia : Är du nöjd med det svaret som du fick av oss, på Fråga SYV? återkom annars, så berättar vi mer om SYV-yrket. Vad vill du veta? Syv kan jobba som arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen, som Studievägledare på högskola och i massa olika projekt. Detta förutom skola: grundskola, gymnasieskola, folkhögskola, yrkeshögskola och särskola (grund- och gymnasiesärskola). Ställ frågor. Vi finns här för dig och svarar gärna! :)