Josefin
    Hej,
    jag är lite osäker på vilket program jag skall välja och sedan inriktningen. Jag har funderat på samhällsvetenskapliga programmet och naturvetenskapliga programmet. På samhällsvetenskapliga programmet skulle jag antingen ta beteende eller samhälle.
    På naturvetenskapliga programmet skulle jag kunna tänka mig båda inriktningarna.

    Jag tycker att alla SO-ämnen är roliga, jag tycker också att matematik och alla NO-ämnena är roliga, men de är inte like roliga som SO-ämnena.

    Jag tycker att beteendevetenskap verkar intressant.

    Jag älskar språk. Jag tänkte nog välja någon av VRG-skolorna eller franska skolan. För man får läsa läsa 400-200 p som eget val. (Man får läsa 200 av fördjupning som eget val, förutom naturvetenskapliga programmet på franska skolan). Skolorna verkar också bra.

    Om jag tar natur så kommer jag läsa 300 p språk och 100 p engelska 7.
    Om jag tar samhälle så kommer jag läsa 200 p språk, 100 p matematik 3b och engelska 7.

    Jag undrar vad man skulle kunna bli om man tog naturvetenskapliga programmet som man inte skulle kunna bli om man tog samhällsvetenskapliga programmet. (Jag vill helst inte läsa extra på komvux.)

    Jag undrar också om inriktningarna gör någon skillnad. T.ex. om jag väljer samhällsvetenskapliga programmet inriktning samhälle. Kan jag bli något som jag inte kan bli om jag tar beteende, och tvärtom? Svara gärna på samma fråga om de olika inriktningarna på naturvetenskapliga programmet.

    Tacksam för svar. :)
    //Förvirrad nörd.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jaa, det är många komplexa frågor du ställer som du nog även skulle behöva samtala om och få vägledning kring. Så kanske du kan komplettera mitt svar med att även boka en tid hos din Syv på skolan.

    Eftersom jag i mitt yrke ser att de elever som klarar sig bäst på gymnasiet ofta är det som valt utifrån lust och motivation för programmet mer än nytta så verkar det som att Samhällsvetenskapliga programmet är det program som du känner mest lust inför även om du verkar kunna läsa mer språk på just det Naturalternativet du nämnde. Men som sagt är det svårt för mig att bedöma utifrån en kort skriven information och du kan behöva prata och samtala kring detta - och mer fördjupa dig i för och nackdelar med programmen.

    Om du räknar med att du inte kommer att vilja komplettera kurser efter gymnasiet så väljer du med ett Samhällsvetenskapligt program bort vidare utbildningar till läkare, tandläkare, veterinär, apotekare, civilingenjör bland andra. Med Naturvetenskapliga programmet är du dock behörig till alla ekonomi- och samhällsvetenskapliga utbildningar på högskolan eftersom det är det bredaste programmet.

    Vilken inriktning på Sam du väljer har ingen betydelse för ditt högskoleval - alla behörighetskurser ligger inom basprogrammet.

    Natur med inriktning natur är den som ger bredast behörihget - så där kan det ha betydelse vilken inriktning du väljer beroende på vad du vill plugga sen. /Lena, Syv
    • : Tack så mycket för svaret! Då förstår jag och jag skall självklart prata med SYV på min skola när det är min tur. :)