Nikola
    Hej!
    Jag är en tjej som går andra gymnasiet nu. Jag går på ekonomprogrammet. Sedan var var liten ville jag bli advokat. Jag gillar läsa studera lagar, osv. Så jag tänkte det är något som passar mig. Vad för andra jurist jobb finns det? Vad ska man gå för skola sedan? Jag tänkte läsa internationelljuridik, finns den i Sverige? Vad är skillnaden mellan svensk juridik för internationell ? Jag har ett år kvar på mig och vet inte riktigt vart jag ska ta mig och plugga sedan. Jag vill läsa något jag är intresserad av därför är det svårt när jag inte vet vilka yrken ingår exakt inom de program jag är intresserad. Kan jag gå jurist program efter ekonomiprogram på gymnasiet?
    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nikola!
    Så roligt att du är intresserad av juridik och vill plugga internationell juridik!

    Om jag förstår dig rätt, så läser du åk2 på Ekonomiprogrammet nu. Är det inriktning "ekonomi" eller inriktning "juridik" du läser på Ekonomiprogrammet? - men oavsett inriktning så blir du (i fall du får Examensbevis från Ekonomiprogrammet) behörig att läsa Juridik på högskola i Sverige.

    Historia 1b och Samhällskunskap 1b är de två kurser som krävs för särskild behörighet till Juristprogrammet på en högskola/universitet i Sverige, dvs man måste ha lägst betyget E i de kurserna.

    Det finns idag nästan fyra hundra olika högskoleutbildningar i Sverige (kurser och program) inom Juridik, du ser alla dem här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/juridik-62

    På Stockholms universitet hittade jag 22 utbildningar, se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/juridik-62?hogskola=56

    Juristprogrammet och övriga juridiska utbildningar på eftergymnasial nivå är mycket populära och det krävs höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet för att få plats.

    Jag ser att du bor i Stockholm och tänker att du kanske i första hand vill läsa just i Stockholm även efter gymnasiet. Därför hänvisar jag dig till att rådfråga studievägledare på Stockholms universitet som just jobbar på juridiska institutionen:
    Jenny Nyman-Hök
    Tel: 08-16 20 84
    E-post: [email protected]

    Viktoria Pettersson
    Tel: 08-16 13 04
    E-post: [email protected]

    Anna Ekström
    Tel: 08-16 33 15
    E-post: [email protected]

    Telefontider: mån och ons kl. 09.00-10.00
    Mottagningstider: mån och ons kl. 12.30-14.00

    Du kan ringa, skicka mail till dem och bl a be att få boka ett personligt besök hos en av dem.

    Allmänt gäller:
    om du vill läsa Juridik i Sverige på eftergymnasial nivå, så finns det utbildningar på högskola och på yrkeshögskola. På länkarna ovan i detta svar från mig ser du de högskoleutbildningar som finns idag.
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal ser du exempel på en yrkeshögskoleutbildning.

    Om yrke Jurist kan du läsa här: http://www.framtid.se/profession/jurist/

    Oavsett inriktning på Ekonomiprogrammet (ekonomi eller juridik) så blir du behörig att söka till "juridiska utbildningar" på eftergymnasial nivå i Sverige. Skillnaden mellan inriktningarna på Ekonomiprogrammet på gymnasiet är ej stor. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf - det är 300 poäng (av 2500 poäng) som man läser OLIKA kurser på de två inriktningarna. Alla andra kurser är desamma.

    Eftersom du är intresserad av Juridik så tycker jag du kan gott och väl välja inriktning Juridik (om den möjligheten finns), då får du testa på läsa Juridiska kurser redan på gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar
    ANNA