Isabell
    Hej,
    jag undrar vilken månad man i regel tar examen från högskola? Har läst olika på olika sidor och har för mig att de i regel är innan Juni iaf? Det kanske tillochmed skiljer från skola till skola?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    de flesta högskoleprogram börjar i Sverige på hösten och slutar i slutet av maj eller början på juni, t.ex kan man få sitt examensbevis under första veckan i juni (vilket ganska vanligt).
    Men om programmet börjar på våren (i januari) då avslutas utbildningen "till jul", i alla fall ofta är det så.
    Det är färre utbildningar som börjar på våren än på hösten.
    Det finns också program som varar i "udda antal" terminer, t.ex 7 terminer (exempelvis socionomprogrammet) och då slutar utbildningen "till jul" om den börjar i augusti och "till juni" om den börjar i januari.
    De exakta slutdatumen kan du få från personal som jobbar på utbildningarna, t.ex kan du maila eller ringa till studievägledare på institutioner där utbildningarna ges, som intresserar dig.