Mia
    Hej! Jag haller for narvarande pa att lasa upp min matematik fran gymnasiet, da jag inte blev godkand. Detta var ca 10 ar sedan och mycket har ju som sagt andrats gallande betygskriterier mm. Jag laser nu Matematik 1b, for att sedan lasa Matematik 2b. Jag fick veta att detta ar vad jag maste lasa da mina planer ar att lasa Manskliga rattigheter eller social vetenskap och forjoppningsvis I framtiden kunna arbeta pa nagon av organisationena for manskliga rattigheter. Jag kanner som mangra andra sakert gor att matematik ar "inget for mig" och jag har det verkligen kampigt med att na det betyg jag vill na. Jag kommer sakert inte ha nagra svarigheter att fa ett godkant betyg, men det som kanns lite jobbigt ar att jag snart kommer att satta igang med matematik 2b, vilket ska vara "annu svarare". Min fraga ar nu om det verkligen ar sa att jag behover lasa matematik 2b ocksa for att sedan soka vidare I det amne jag verkligen brinner for. Jag har studerat dessa amnen noga och hittar inte nagonstanns nagot som inkluderar matematik 2b. Hoppas du kan ge mig ett svar sa jag bli nagot klokare pa detta! Det enda jag vill ar att ha de grundlaggande kunskaperna som behovs I matematiken och 2b kanns lite overkurs. Jag vill inte bli "nekad" att studera det jag vill endast pga av detta. Tack! Maria

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Det skulle vara bra om du hittade alla de utbildningarna som du vill bli behörig till - så kan vi tillsammans titta på vilken behörighet som krävs för dem.
    t.ex. http://kurser.ths.se/Course?e.uoh.ths.mrkan.553 - kandidatprogram i Mänskliga rättigheter kräver enbart Grundläggande behörighet och det borde därför räcka med Matematik 1.
    till den här utbildningen http://edu.mah.se/sv/Program/SGMRS som också är på 3 år heltid - är behörighet Grundläggande (inga särskilda förkunskaper krävs).

    Och till Kandidatprogram i Sociologi krävs det även Matematik A (eller 1a,1b eller 1c) och Samhällskunskap A (eller 1b) som särskilda förkunskaper: http://www.ltu.se/edu/program/FKSOG/FKSOG-Sociologi-kandidat-1.76723?termin=H15

    För Mångfaldsstudier http://edu.mah.se/sv/Program/SGMGF krävs inte heller Matematik 2.

    Det är bra att titta på EXAKT de utbildningarna på högskolenivå som du vill söka till. När du planerade dina studier med SYV på Komvux, varför har ni bestämt att du skulle läsa Matematik 1b och 2b?

    Det kanske är så att i dina "gamla" gymnasiebetyg finns det icke-godkända kurser som motsvarar dagens Matte 1 och 2? För att få just Grundläggande behörighet behöver du inte läsa högre upp än Matematik 1 (och 1a räcker och det är lite mindre svår kurs än 1b).

    Anledning till att läsa Matte 2 - skulle kunnat vara:
    1)om du i dina gamla betyg har en icke-godkänd kurs som motsvarar dagens Matte 2 och du vill höja konkurrenskraft i dina betyg
    2)om det finns någon utbildning där Matte 2 krävs för särskild behörighet

    Jag kan annars inte komma på en annan anledning...

    Vet ej om det är på Komvux i din kommun är möjligt att läsa Matematik 1a (i vissa kommuner kan man det och i vissa andra - inte) men du kan kanske göra prov/test/prövning i just 1a vilket är lättare än 1b. För grundläggande behörighet räcker den kursen: Matematik 1a.

    Fråga SYV på Komvux i din kommun vad anledning är att ni har bestämt att du skulle även läsa Matte 2?
    Om det är för sent att ändra till Matte 1a, kan du fråga läraren i matte om du kan prövas mot betygsmål i matte 1a, trots att du läser 1b. Om inte det går och du kommer - av någon anledning - fortsätta till nivå 2 i matte, fråga om du i så fall kan läsa 2a i stället?
    a är grundspåret i dagens gymnasiematte
    b är medelsvårt
    och
    c är det avancerade spåret.

    Jag antar att du känner till olika bra hemsidor där hjälp med matte finns, t.ex. matteboken.se.
    Jag gissar också på att du vet att du kan göra högskoleprovet för att ha en större chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Sammanfattning:
    hitta de utbildningar som du är intresserad av och se om någon av dem kräver Matte 2. Om inte, fråga SYV som du gjorde studieplanering tillsammans med - varför du måste läsa Matte 2. Om du ska läsa Matte 2, undersök möjlighet att läsa 2a i så fall.

    Bästa hälsningar & stort Lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej och tack for svaret! Blev genast klokare. Anledningen till att svaret fran min studievgledare i min hemkommun
    • : Hej och tack for svaret! Blev genast klokare. Anledningen till att svaret fran min studievagledare i min hemkommun var att jag behover lasa matematik 1b samt 2b, var att jag inte ville lasa ett yrkesforberedande progtam, och darfor sa troddde hon att 1b samt 2b var det jag behovde. Jag har tittat ignom alla utbildningar som du lankade, men kan tyvarr endast studera online, men jag antar att behorighetskraven for matematik borde vara densamma aven om man valjer online-studier? Tack igen! Maria
    • Milla : Det finns 2 högskoleförberedande gymnasieprogram där enbart matematik 1b ingår som obligatorisk kurs: Humanistiska & Estetiska. Sedan är det så att kurser på nivå 1 i matte får fritt bytas ut mot varandra och för det krävs inte rektors beslut (på nivå 2 krävs rektors beslut). På så sätt kan man i Examensbeviset från Komvux ha Matematik 1a betyg och inga fler mattebetyg och det kan ändå "klassas som" högskoleförberedande program. Du kan visa mina svar för SYV på Komvux. Hen får själv kontakta oss också om hen vill. Vi skall då försöka hjälpas åt och komma fram till ngt. som blir bra för dig! :)
    • Milla : Ang. behörighet till en utbildning så behöver man inte "anta" någonting. Det bör stå tydligt på varje utbildning vad som krävs för behörighet. Om man inte hittar den info, bör man kontakta Studievägledare på den utbildningen eller någon annan som jobbar där, t.ex. rektor, utbildningsansvarig, studieadministratör mm - och få ett klart svar på vad behörighet till utbildningen är. Det tycker i alla fall vi här på Fråga SYV! Varför skall man behöva gissa när man har rätt att få veta! :)
    Läs alla kommentarer