Stina
    Jag är lite sugen på att plugga till socionom i framtiden, går nu sista året i gymnasiet! Det jag undrar är i vilka mattekurser man behöver godkänt i? När jag kollar på t.ex. Umeå Universitets hemsida så står det: "Matematik B och Samhällskunskap A, eller: Matematik 2a, 2b, 2c blablabla" och det är det där Matematik B i början jag undrar över, räcker det med godkänt i 1b eller måste jag antingen klara 2a eller 2b också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stina!
    "Matematik B" är en kurs i det gamla gymnasiesystemet som fanns innan gymnasiereformen, dvs innan år 2011.
    En motsvarande dagens kurs är Matematik 2.
    Matte A = Matte 1
    Matte B = Matte 2

    Så, tyvärr är svaret att du måste klara av (få godkänt betyg) i Matte 2a eller 2b eller 2c - för att bli behörig.

    Anser att det är nog inte det svaret jag ger dig nu som du hoppades på....
    men sådana är behörighetsreglerna.

    Jag råder dig prata med matteläraren och du kanske kan få extra hjälp på skolan.
    Jag ser utifrån dina frågor att du är motiverad och tar dina studier på allvar.
    Det kan finnas en anledning till varför du har svårt för just matte. T.ex. finns det någonting som heter "Dyskalkyli" - när man har svårt för siffror och beräkningar.
    Om det skulle t.ex. visa sig att du har någon svårighet (t.ex. Diykalkyli) så är det en speciallärare eller specialpedagog som kan hjälpa dig i en liten grupp eller genom individuell undervisning i matte.
    Det finns hjälp att få! Så jag tycker du bör söka svar på varför du har svårt för matte och be om hjälp.

    Önskar dig det bästa och kommer att hålla tummarna hårt för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Jag tror inte att jag har Dyskalkyli då jag t.ex. har väldigt bra sifferminne, tror bara att det är helt dött på mattefronten haha!
    • Milla : Det kan hjälpa att tänka på att man "räknar pengar, kronor" eller att tänka sig Matematik som Logik, inte som Teknik. Bästa hälsningar! Lycka till! :)