Hej Amanda,

    är det någon högskoleutbildning du vill komma in på? Och vilken? krävs det matte 3 eller matte 2 till just din högskoleutbildning?

    • : Jag vill plugga kriminologi på högskolan, matte 3 krävs inte utan jag är behörig nu när jag har matte 2 men vill höja merit!
    • Anna :

      Om du i ditt examensbevis har betygen i matte 1b och 2b kan du skaffa dig betygen i matte 1a och 2a och om det blir högre betyg kommer de högre betygen räknas in i stället. För godkänt betyg i matte 3 får du + 0.5 Merit/extra/poäng. Sök till komvux läsa matte 1a, 2a och 3b. Troligtvis får du svar PLATSBRIST på ansökan om matte 1a och 2a men får plats på kursen matematik 3b.
      Om du skulle få A i betyg i matematik 1a eller 1b (eller 1c) höjer du ditt jämförelsetal med cirka + 0.4 och detsamma gäller matte 2 (om du får A i matte 2a, 2b eller 2c) kommer du höja ditt jämförelsetal med cirka + 0.4. Så höjning av betygen i 2 mattekurser från E till A ger sammanlagt + 0,8. Se om du hittar var du kan göra prövningar.
      Matte 3 ger dig + 0.5 om du får godkänt betyg men betyget kommer också räknas in i ditt jämförelsetal. Hur stor höjningen i meritvärdet blir beror vad du har i jämförelsetal/snitt-betyget. Oavsett, är det bra att kunna mer matte!