Nora
    Hej ,
    Jag läste att det krävs matte D för att komma in på receptarieprogrammet , jag har läst matte 1c , är det okej att läsa de andra 3 med matte b eller måste det vara c nivå ? En annan fråga har jag , räcker det att vara godkänt i 150 poäng kursen Fysik 1a eller måste jag läsa Fysik 2 också ?

    Jag skulle vara så tacksam för svaret .

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    enligt våra uppgifter är särskild behörighet till receptarieprogrammet på Uppsala universitet är godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.
    Inom fysik krävs fysik1a eller 2 små kurser som tillsammans utgör 150poängskurs i fysik.
    Vad gäller matematik så behöver du godkänt betyg i matematik 4. Innan matte 4 kan man läsa matte 3b eller 3c. Innan matte 3b eller 3c kan man läsa matte 2a, eller 2b eller 2c.
    c-spår i matte är svårare än b och a. c-spår är också mer inriktat på just Naturvetenskap. För att bättre förbereda dig inför matematik 4 rekommenderas att läsa matematik 2c och sedan 3c, men formellt sett, kommer du bli behörig att läsa matte 3b eller 3c med godkänt betyg i matematik 2a. Du blir också - formellt sett - behörig att läsa matematik4 med godkänt betyg i matte 3b eller 3c.

    b-spår i matematik på gymnasienivå är mer inriktad på ekonomi.

    • Nora : Jag har läst bara mattematik 1c , så kan jag nu läsa matematik 2a eller 2b? Och sedan matte 3a eller 3b ? Man får ju lättare högre betyg och det hjälper med snittet .
    • Anna : Läser du mot examensbevis på komvux? Om ditt examensbevis blir från naturvetenskap-teknik område då tror jag du behöver ha betygen i matte 2c och 3c för att uppfylla kraven och kunna få ut examensbevis. Gör planering tillsammans med SYV på komvux. Annars, så kan man t.ex ha Yrkesexamen från Vård- och omsorg (som undersköterska), och för det räcker det med matematik 1 (t.ex matte 1a eller 1b eller 1c). Sedan behöver du också matte 4-godkänt betyg, men då kan du läsa matte 2a och 3b (de betygen kommer inte räknas in i så fall). Betyget i matte 4 kommer räknas in pga det är en kurs som krävs för Särskild behörighet. FRåGA SYV känner inte din specifika/personliga situation. Vi vet inte vilken tidigare utbildningsbakgrund du har. Det krävs alltid även Grundläggande behörighet. Det går att uppnå den på olika sätt, men om du vill uppnå grundläggande behörighet genom examensbevis från komvux, måste du bestämma dig vilken sort examen du ska läsa mot: finns 2 sorters examina på komvux - yrkesexamen och högskoleförberedande (och inom högskoleförberedande är det 2 varianter: samhälle-humaniora respektive naturvetenskap-teknik).
    • Anna : Från 1 juli 2021 förändrades reglerna för examensbevis från komvux. SYV på komvux borde känna till alla detaljer och de eventuella undantags-möjligheter, så prata gärna med SYV på komvux - gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    • Nora : Tack för dina svar Julia ,
    • Nora : Jag har aldrig läst gymnasiet och har inget tidigare betyg från det , jag hoppade hela gymnasiet och läser nu alla gymnasiekurser på komvux . Jag har hittills läst 1800 gymnasiepoäng, svenska 1,2,3 , engelska 5,6 , geografi, samhällskunskap , historia biologi 1,2 , kemi 1,2 och fysik 1a , matte 1c samt några andra kurser sammanlagt har jag alltså 1800 gymnasiepoäng och vill fortsätta läsa klart matten för att vara behörig för receptarie . Alltså när man läser på komvux så vet man inte om det heter natur eller samhällsprogram men jag tror jag har läst alla kurser som gäller för naturare förutom matte 2,3,4 . Så är min situation därför undrade jag om jag kan nu läsa matte 2a?
    • Mikael : Du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med syv på KOMVUX. Oavsett vad ngn annan säger blir det gällande det som rektorn på komvux i din kommun bestämmer. Jag tror du behöver ha betygen i matte 2c,3c och 4, det är 300 poäng. Och du behöver även få godkänt betyg i komvuxarbete- temat måste stämma överens med den inriktningen som kurserna i ditt examensbevis huvudsakligen har, därför måste du och syv tillsammans komma fram till om ditt examensbevis blir från naturvetenskap-teknik eller samhällsvetenskap-humaniora.
    Läs alla kommentarer