Sofia
    Hej! Jag hade tänkt börja öva lite inför högskoleprovet till våren och jag undrar vilken matte man ska öva på? Är det matte 2b? Hade varit jättebra att veta så att jag övar på rätt grejer :) Sen undrar jag också om ni har några tips på hemsidor eller böcker man kan läsa inför högskoleprovet? Tack på förhand :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia,
    det är jättebra att du vill börja öva på högskoleprovet. Det är inte ren matte som testas på högskoleprovet och det är därför inte någon speciell kurs i matte som man bör öva på, utan det är logiskt tänkande som testas. På den här sidan http://studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/allt-om-hogskoleprovet/ finns det all info- som man kan tänkas behöva inför HP.
    Just "mattedelen" beskrivs så här: Kvantitativa delen
    Den kvantitativa delen består av 80 uppgifter (40 + 40).

    Matematisk problemlösning, XYZ
    XYZ prövar din förmåga att lösa matematiska problem inom områdena aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik. XYZ består av 2 x 12 uppgifter.

    Kvantitativa jämförelser, KVA
    KVA prövar din förmåga att göra kvantitativa jämförelser inom områdena aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik. KVA består av 2 x 10 uppgifter.

    Kvantitativa resonemang, NOG
    NOG prövar din förmåga att hantera matematiska och logiska problem inom områdena aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik. NOG består av 2 x 6 uppgifter.

    Diagram, tabeller och kartor, DTK
    DTK prövar din förmåga att hämta och tolka information ur diagram, tabeller och kartor. DTK består av 2 x 12 uppgifter.
    ****************************************
    Här http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/ kan du öva på gamla högskoleprov.

    Titta in på länkarna som jag skickar nu. Jag hoppas att det blir till hjälp.
    Annars så gäller det att läsa "allt möjligt" på svenska & engelska samt läsa så mycket matte man kan - för att HP mäter allmän bildningsnivå och ju flera svåra ord på svenska och engelska som man kan och ju högre upp i mattekurserna man har kommit i sitt lärande, desto bättre.

    Bästa hälsningar & stort Lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte