felicia

    Hej jag behöver komplettera mitt matte betyg från gymnasiet för att bli behörig till den kurs jag vill läsa på universitetet! Men är lite osäker på vilken kust som är rätt att söka på komvux På utbildningen (socionom) står det att man ska ha behörighet i matte B eller matte 2 a,b,c vad menas med detta? Räcker det men matte 2a då? Eller behöver jag alla?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia!
    Du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a eller i 2b eller i 2c - i en av de kurserna. Det räcker alltså med godkänt betyg i matematik 2a. Det är bra om du siktar på så högt betyg som möjligt. För att bli behörig räcker det med endast E, godkänt betyg, alltså, men betyget kommer även räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverka ditt meritvärde, med vilket du konkurrerar om utbildningsplats. Därför ska du försöka få så högt betyg som möljigt. Innehåll i kursen matte 2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2