Alina

    Vilken gymnasiemerit behöver man för att komma in till bildlärarutbildningen i universitet?

    • Anna : På vilka orter kan du (vill du) läsa på universitetet?
    • : Hej. Stockholm tänkte jag. Har inte bestämt än vart jag vill gå, vill bara få veta ungefär vilken merit man måste ha.
    • Julia :

      På Konstfack i Stockholm behöver man få Arbetsprover Godkända och i så fall kunde man tidigare komma in med meritvärde på mellan 13.00 och 14.00 - enligt svar vi fick från Konstfack. Hitta de utbildningar som du vill komma in på och det är då möjigt att se var antagningsgränsen gick förut (behöver dock inte vara likadant framöver), men tänk på att det kan krävas godkända arbetsprover och om man får VG på arbetsproverna kan man i så fall troligtvis komma även med lite lägre betyg. Läs gärna Annas svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du frågar om antagningsgränser till "bildlärarutbildningen i universitet" men det är omöjligt att ge ett kort svar, för att det finns många olika program som inkluderar bli "lärare i bild", t.ex utbildningar på Konstfack eller utbildningar till Kulturskolepedagog/bild-och-formLärare på "mellanstadiet", inr.Bild och Lärare i fritidshem, bild.

    Till ex. utbildningar till bildlärare på Konstfack kräver även godkända arbetsprover och om man får VG (väl-godkänt, alltså högre än bara G, godkänt) på konstnärlig arbetsprov, då prövas man i en mer gynnsam urvalsgrupp där man kan komma in med lägre meritvärde, än annars ger plats på utbildningen.

    Hänvisningar/lästips:
    konstfack.se/sv/Utbildning/Lararutbildning
    Framtid.se/yrke/bildlarare