Mila
    Hej,
    Jag kommer från Serbien och studerade ditt högskolan 3 år, ekonomi. Vill att veta vilken nivå mattan är det i Sverige eftersom jag vill att utbildar sig i yrkesprogram och för det behöver matte 1b?Jag måste att göra matten igen eller ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mila!
    Du kan se nivå i olika mattekurser på www.matteboken.se - till höger på hemsidan väljer du Matematik 1.
    Det är första kurs som man läser på gymnasiet i Sverige och sedan finns det Matte 2, 3,4, 5 och matte specialisering - allt detta på gymnasienivå, sedan kommer högskolematte.

    Om du läste Ekonomi på högskola i 3 år, så är jag ganska säker att du har kunskaper i matematik som är mycket större och djupare än kursen Matematik 1b ger.

    Börja med att kolla på www.matteboken.se, räkna igenom alla uppgifter i matte 1 där, vilket jag tror du gör ganska snabbt.

    Hur du kan bekräfta att du har kunskaper, är en annan fråga.
    De sätt som finns är:
    1. att göra prövning (kan kosta 500 kr)
    2. att kontakta utbildningsansvariga på den yrkeshögskoleutbildning som du vill söka och berätta att du läste Ekonomi på högskolenivå i 3 år, så kanske de inte kräver mattebetyg från dig i så fall (just Yrkeshögskola kan göra undantag i mycket större utsträckning än högskola/universitet)
    3. att läsa Matte på Komvux - t.ex. på flex eller distans. Det tar 5 veckor på heltid men eftersom du redan har kunskaper i kursen, kanske du kan läsa in kursen mycket snabbt och få betyg.

    Vilken yrkeshögskoleutbildning vill du söka? Om du berättar det, kanske jag kan ge dig några fler tips.
    Hälsningar och lycka till!
    Mikael SYV

    En översikt över kursen Matematik 1b finns här http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1
    och provet i kursen, som innehåller 23 uppgifter - här http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/nationella-provet-vt12-1b
    Jag tror du kan "gå på" provet direkt.
    • : Hej Mikael! Tack för svar. Jag vill att utbilda sig för att bli tandsköterska. För det behöver SAS, engelska 5 och matematik 1a och 1b.Jag är på SAS och engelska 4 nu men inte säker vad ska jag göra med matten. Dessutom jag skickade mina betyder från högskolan för bedömning till universitetet och högskolerådet och väntar på svar.
    • Mikael : Matematik 1a och 1b är "motsvarande kurser", dvs det är 1a ELLER 1b och inte "både och" som du behöver betyg i. Jag tvivlar inte på att du får svar från Universitets- och högskolerådet om att du har kunskaper i matte motsvarande lägst Matte 1 nivå och troligtvis mycket högre nivå. Tips: be att få göra NIVÅBEDÖMNING i matte på Komvux i din hemkommun.
    • : Tack så mycket! Med vänliga hälsningar
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Anna SYV
    Läs alla kommentarer