Malva

    Hej, Jag skulle vilja läsa latin på universitet men har då redan läst latin 1 på gymnasiet, termin 8-10 i en ABF studiecirkel och 1,5 års latin i grundskolan utomlands (tror detta är likvärdigt med latin 1 och halva latin 2). Vilken nivå av latin borde jag söka till på universitetsnivå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malva!
    Du uppger att du har läst "latin": latin 1 på gymnasiet, termin 8-10 i en ABF studiecirkel och 1,5 års latin i grundskolan utomlands (tror detta är likvärdigt med latin 1 och halva latin 2), - skriver du.
    Gymnasiala kurser Latin1 och 2 är 100p.kurser, vilket betyder att varje kurs kan läsas på heltid på fem veckor. Om du har kunskaper som motsvarar godkända betyg i Latin1 och "halva Latin2", då har du med godkänt resultat i studier i latin på gymnasial nivå som motsvarar 7.5 veckors heltidsstudier, vilket i studietid motsvarar lite längre tid än en tredje del av en termins-studier. En termin på högskolenivå varar i 20 veckor. På högskolenivå är studierna mer teoretiska och går mer "på djupet" än i motsvarande ämnen på lägre nivåer, t.ex på gymnasial nivå.
    Du får bäst svar från studievägledare som jobbar på de institutioner där studier i latin på högskolenivå bedrivs, så vänd dig gärna dit. Jag blir väldigt förvånad om du skulle få svar om att du är behörig att söka till termin2 på högskolenivå, för att du har inte bedrivit studier i latin i tillräcklig omfattning eller på tillräckligt hög nivå (detta enligt den informationen som finns i din fråga). Mer än så kan inte jag säga, för att jag jobbar inte på en institution som erbjuder studier i latin på högskola eller universitet. Du måste vända dig dit för att få svar på din fråga. (Vad motsvarar studier i "termin 8-10 i en ABF studiecirkel" kan jag inte svara på - du får gärna fråga de som jobbar på ABF vad de studierna motsvarar i gymnasiala kurser; en svårighet här är att man får inte betyg om man deltar i en studiecirkel och det går därför inte bevisa att du har godkända kunskaper, alltså kunskaper som motsvarar godkänt betyg i en viss kurs...). Om du på gymnasiet får godkänt betyg i Latin1 men du tror att du har kunskaper som kan ge dig godkänt betyg i Latin 2, se om du kan göra prövning i gymnasial kurs Latin 2 (för att få betyget). Jag kan dock inte lova dig att godkänt betyg i Latin 2 skulle ge dig behörighet till en högre kurs eller till andra program på högskolenivå. Vänd dig till studievägledare på de ställen där studierna erbjuds som du vill komma in på.