ebba
    Hej! Har en fråga om alla dessa matte nivåer i gymnasiet som exempelvis matte 2b, villa nivåer ligger alla dessa på och hur många finns det? Visst, låter efterbliven, men vill tänka lite på vad jag skulle ligga någonstans. Har nu A i matte men går dock bara i årskurs 8.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba, du kan se alla mattekurser på www.matteboken.se

    Det är en sida där mattekurser är upplagda för självstudier och www.mattecentrum.se driver även Räknestugor (gratis) runt om i landet.

    Angående gymnasiematte, så finns det följande kurser
    Matte 1a - som läses på yrkesprogram (obligatorisk)
    Matt 2a - som kan väljas till på yrkesprogram (valbar)

    Matte 1b - som läses på Humanistiska och Estetiska programmet
    Matte 1b och 2b - som läses på på Samhällsvetenskaplsprogrammet och på Ekonomi /inriktning juridik/
    Matte 1b, 2b och 3b - som läses på Ekonomiprogrammet /inriktning Ekonomi/

    Matte 1c, 2c och 3c - som läses på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet /inriktning Naturvetenskap & Samhälle/
    Matte 1c, 2c, 3c och 4 - som läses på Naturvetenskapsprogrammet /inriktning Naturvetenskap/

    Matte 5 och Matte specialisering kan väljas till, de läses inte som obligatoriska på någon av program/inriktningar. Det finns några olika kurser Matematik Specialisering (man specialiserar sig i olika områden inom matte). Behörighet till både Matte 5 och alla kurser Matte Specialisering är godkänt betyg i Matte 4.

    Som du kanske redan har gissat, är b-spår i matte medelsvårt och c-spår är avancerat.

    Hör av dig igen om ngt. är oklart.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare