Mathias
    Vill gärna arbeta inom investment banking i framtiden men har ej koll på vilken program man ska läsa på högskolan då, har hört från vänner att man ska läsa företagsekonomi (Business administration)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mathias!

    Det är arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som anses som tillräcklig eller önskvärd för ett visst jobb/tjänst.

    För den typen av jobb som du är intresserad av är det Ekonomi du behöver läsa på högskolenivå, men vilken inriktning inom Ekonomi eller vilken påbyggnad efter grundutbildning i ekonomi, är det bara arbetsgivaren som kan svara - vad de kommer att föredra.

    Du kan även ställa frågan till Studievägledare på ekonomiutbildningar på olika högskolor/universitet. De kan säkert komma med några bra förslag på utbildningar.

    Du kan också hitta tjänster i platsbanken på www.ams.se - som du skulle velat söka och se vilka utbildningar som nämns i jobbannonserna. Så vitt jag kan se så är det ganska brett - t.ex. kandidatprogrammet i ekonomi + 2 års arbetslivserfarenhet inom "relevant område" - är vanliga krav i jobbannonserna för den typen av jobb som du är intresserad av.

    Kontakta annars personalavdelningar hos de företag där du vill jobba i framtiden & fråga vilken utbildning de anser vara mest lämplig för den typen av tjänster som du är mest intresserad av.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA