Levon
    hej 1 Det som jag undrar är bli programmerare men vet inte vilken program ska jag läsa på gymnasium ? , hur många poäng måste jag ha ? , och vilken amnen ska läsa ?

    2 villken program ska jag läsa på universitietet ?, hur många poäng måste jag har ( efter gymnasiet ) ? , och hur många år ska läsa på universitietet ?

    3 Och hur mycket tjänar programmerare ?

    tack så jätte mycket

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Levon!
    Det händer så mycket inom programmering varje dag, som gör att det är svårt att planera på lång sikt.
    På gymnasiet så är det teknikprogrammet som jag rekommenderar i första hand. På högskolan finns det både kurser och program för blivande programmerare.
    Man ska helst vara inställd på att läsa tre år eller längre på högskolan. De utbildningar som du kommer att söka om fyra år kanske ännu inte finns idag...
    Lön för programmerare med högskoleutbildning ligger på mellan 30 och 40 tusen kr per månad under de första åren i yrket.
    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare