Reza
    Hej! Jag ska börja i 7:an till på efter sommarlovet och jag har ingen aning vilken skola som jag vill börja på riktigt( Jag måste byta skola då min nuvarande skola har klasser upp till årskurs 6). Jag har några idéer på några skolor, som Jensenskolan i Göteborg, men jag hade även nordhem som ett alternativ men jag får lov att ta bort det då det är en skola med mycket musik inriktning. Jag vill läsa till att bli en programmerare när jag blir större, men jag vill gå i en skola som förbereder mig inför detta, kan ni snälla ge mig några bra exempel på bra skolor i Göteborg med inriktning som har med teknik att göra om det nu finns några?
    • Ludmila : I vilken del av Göteborg bor du? Det kan annars bli får lång resväg till skolan. Göteborg är en rätt så stor stad. :)
    • Ludmila : Hovåsskolan har öppet hus torsdag 1 Mars, klockan 18-20 på Hovåsskolan för elever som vill göra ett studiebesök inför val till årskurs 7. Du är hjärtligt välkommen. Med vänlig hälsning Göteborgs Stad SDF Askim-Frölunda-Högsbo Hovåsskolan Askims Kyrkväg 10-12 i Hovås, tel.nummer 031-3663400.

    4 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Reza,

    du nämner Jensen grundskola i din fråga, som enligt våra uppgifter finns på Viktoriagatan 17, postnummer 411 25 - i Göteborg;
    ska vi tolka det som att du vill gå på grundskolan i centrala göteborg?
    Precis som Ludmila skriver i sin kommentar är Gbg en stor stad och det kan bli långt att pendla om man ex. bor på Västra Hisingen och ska söka till en skola i Angered; eller om man bor i Mölndal och ska söka till en grundskola i Askim - det kan bli över en timmes pendlingsavstånd /enkel väg/.

    Det är roligt att du vill satsa på programmering; det är framtiden  - tror vi. Vi kommer att behöva många duktiga programmerare>> i framtiden!

    Det är väldigt mycket man kan lära sig genom självstudier. Data/IT-branschen utvecklas och förändras mycket snabbt; och det är inte alltid skolorna hinner med... det är mycket möjligt att du kan lära dig jättemycket på egen hand, genom självstudier... mer än du kan lära dig i skolan. :)

    Liselotte

    I väntan på att du svarar ang. vilken eller vilka delar av Göteborg du vill gå på högstadier, vill jag tipsa dig om några bra hemsidor:

    www.matteboken.se - alla mattekurser som är upplagda för repetition & självstudier inom matte & mattekunskaper är mycket viktiga för att kunna bli en duktig programmerare;

    www.kodcentrum.se - en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande;

    http://csharpskolan.se - C#-skolans hemsida;

    www.fragasyv.se/info/bli-programmerare

    • : Tack så mycket för svar! Jag bor just nu i högsbohöjd, det spelar inte så stor roll om det är nära eller inte men det är ju bättre om det är nära+ att det är en bra skola.
    My SYV

    Hej Reza,

    från hösten 2018 bör alla grundskolor jobba mer med Digitalisering - info om det finns bl a på Skolverkets hemsida>>.

    Om hur skolpersonal ska jobba med digitalisering inom olika ämnena - står det skrivet på www.skolverket.se/om-skolverket/publicationer

    Om skolans digitalisering finns info på www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan

    Angående val av Grundskola - så finns info i Skollagen, 10 kapitel >>
    §.30 - om det gäller en kommunal grundskola;
    och §.35-37 - om det gäller en fristående grundskola.

    Daniel SYV

    Hej Reza,
    jag har samrått med kollegorna och vi kom fram till att det vara bäst om du besöker Vägledningscentrum som i Göteborg finns på 2 adresser

    Drop-in Lindholmen - mån klockan 9-12 och tis-tors klockan 9-16 /adress: Lärdomsgatan 5/;
    och
    Drop-in på Skånegatan 20, i gatuplan - tis-tors klockan 13-18 och fredag kl.12-15.

    Drop-in betyder att man kan komma utan att på förhand ha bokat tid. Men Vägledningscentrum ej håller öppet under Lovveckan, det är alltså från Nästa vecka, från 19 februari, som du kan besöka Drop-in på Lindholmen eller på Skånegatan 20.
    Du kan också ringa till Vägledningscentrum i Göteborg, 031-367 02 00.
    Fördelen med att du "tar" det "personligen" med Vägledningscentrum är den att du kan berätta just om din situation: i vilken del av staden du bor, dina andra förutsättningar och önskemål.
    Det är tyvärr inte så enkelt att man bara kan välja en högstadieskola, vilken man vill - för att det kan vara rätt så lång kö till vissa skolor och har man inte sedan länge ställt sig i den kön, så kommer man inte in till hösten i så fall, tyvärr.
    Allt detta med köerna, och vilken skola som skulle passa just Dig bäst - är det bra om du diskuterar med en studie- och yrkesvägledare på Vägledningscentrum i Göteborg; SYV som jobbar just i Göteborg känner också till de lokala förutsättningar /adresser till olika skolor och olika skolornas speciella profiler, om det finns några sådana/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hälsningar

    Daniel

    • : Okej, jag kommer gå till en av de nästa vecka! Tack så mycket för svar!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Reza, vi fick nu svar från Jensen Grundskolan i Göteborg; var god läs deras svar nedan;

    JENSEN grundskola Göteborg har ingen teknisk inriktning. Skolan vänder sig dock till studiemotiverade elever och ambitionen är att eleverna genom strukturerad traditionell undervisning, mycket läxor och prov skall förberedas mot högre studier på avancerad nivå.

    Skolan karaktäriseras av hög disciplin, studiero i toppklass och trygg atmosfär.

    Skolan är öppen för alla, men har sedan en tid främst elever från Centrum och Linnéstan.

    Med vänlig hälsning
    Jensen grundskola Gbg