Jessica
    Jag letar efter en YH-utbildning.
    Yrgo och Hermods är två skolor som är återkommande när jag söker på YH-utbildningar. Jag är osäker på kvalitén på utbildningar dom ger ut.
    Min fara är att jag väljer en skola som är "känd" för att vara oseriös.
    Det känns aningen bättre att gå en YH-utbildning som är på till exempel på Jönköpings universitet.
    Jag letar främst yrken inom logistik.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    Alla svenska yrkeshögskoleutbildningar står under MYH (Myndighet för Yrkeshögskolan) vad gäller beviljande av att starta utbildning, översyn, uppföljning av kvalité mm. Att utbildningsanordnare är ett Universitet eller t.ex Göteborgs stad (som är fallet med YRGO) eller privat utbildningsföretag (som är fallet med Hermods) ska inte spela någon roll vad gäller utbildningens kvalité. Vad rykten ev säger kan inte vi på fråga SYV kommentera på annat sätt än genom att säga att det kan finnas missnöjda studerande hos alla utbildningsanordnare.
    Du kan söka till väldigt många olika yh-utbildningar samtidigt. Om du kommer in på flera olika yh, kan du sedan välja, men om du kommer in endast på en utbildning, då kan du endast välja att tacka ja och läsa den utbildningen eller avstå från att läsa. Det är inte så lätt att komma in på en yrkeshögskoleutbildningar, konkurrens om platserna kan vara mycket hård. Det är långt ifrån alla som söker, som kommer in.
    Nedan finner du ett urval av yh-utbildningar inom område Logistik: hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    utbildning/teknikhogskolan/transportledare-grön-logistik
    stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/tekniker-robot-och-automatiserad-logistik
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    teknikhogskolan/green-logistic-management
    utbildning/nbi-handelsakademin/logistics-planner
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    utbildning/campus-varberg/logistiker
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/logistik-och-transportledning

    • : Okej. Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!