Adde

    Hej! Jag heter Adam och är född 2004. Just nu går jag i åk 1 på vård men gick innan på EK juridik i 2 år. Men känner att jag inte presterar så bra i dessa ämnen och vill bli klar med gymnasiet så snabbt så snabbt så möjligt. Nu till frågan. Det tar 1.5 timme enkel resväg till skolan jag går på, jag har fått tur och 2 skolor har sagt att jag kan börja i åk 2 där på eknomi så måste bestämma mig så snabbt som möjligt. Jag känner att jag ibland blir väldigt trött pga den långa resvägen, ena skolan som jag får börja i har exakt samma långa resväg. Men denna skola har bra recensioner och är kommunal samt att man har kortare APL, den andra skolan är friskola och det tar ungefär 30-35 minuter att komma dit. Hur skulle ni tänka i denna sitautionen? Jättetacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    APL=arbetsplatsförlagt lärande finns på Yrkesprogrammen, och måste vara i minst 15 veckor under 3-årig utbildning, alltså 15 veckor fördelade på 3 läsår. Om du funderar på att byta till ekonomiprogrammet, varför nämner du APL? Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande och APL ingår inte.
    *********
    Vad gäller resväg, så har du nu erfarenhet av att pendla långt, så du vet vad du tycker om det. Att en skola är kommunal eller fristående säger ju inget om utbildningens kvalité. Du skriver om att du måste bestämma dig snabbt, men får du verkligen hoppa in på en ny gymnasieskola mitt i läsåret? Det är mycket ovanligt. Om du redan har godkända betyg från år1 och 2 på ekonomiprogrammet, så kan du till hösten börja år3 på EK. Om du inte har godkända betyg från år2 på EK, så borde du börja i år2 från början av läsåret.
    Jag är osäker på om jag förstår din situation på rätt sätt.
    Du skriver om att du vill bli "klar med gymnasiet" men vad betyder det (i praktiken)? Att ha genomgått en viss utbildning behöver inte betyda att man har behörighet att söka till högre utbildning eller har meriter som kommer ge plats på högre utbildning. Har man inte lärt sig ngt yrke, kan man ha svårt att få jobb. Om man går arbetslös med små chanser att få jobb eller komma in på ngn utbildning, vad spelar det i så fall för roll om man gått 3 år på gymnasiet, 2 år eller "inga år"? "Bara för" att en elev gått ett antal år på gymnasiet betyder tyvärr inte att hen kommer att ha bra chanser att komma vidare. Vad vill du göra efter gymnasiet? Vad är dina yrkes/karriär-mål? I din ålder kan du både söka jobb (nu på en gång) eller söka till folkhögskoleutbildningar. Du behöver inte nödvändigtvis gå på gymnasiet. Gymnasiet är en frivillig skolform. När du är 18 år och äldre så bestämmer du själv om du ska läsa, jobba, söka jobb eller göra någonting annat. Givetvis är det bättre att gå i skolan än att inte ha ngn sysselsättning och ingen inkomst... Jag undrar hur du tänkte när du bytte till din nuvarande skola dit du har en mycket lång väg att pendla till? Om du trivs på utbildningen och det är den långa pendlingen som är problemet, så kanske det går att lösa på annat sätt, t.ex att du skulle kunna bo på skolorten till veckorna och åka hem på helgerna? Med så lång resväg till skolan så borde du kunna få bidrag till att ordna boende på skolorten, tänker jag.
    Du får gärna svara på mina frågor och funderingar. Jag kan inte säga till dig "gör si eller så", du är vuxen/myndig och måste bestämma själv; du känner också din egen situation mycket bättre än någon annan.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, Lycka till!

    • Adde :

      Hej! Jag försökte de första veckorna atg byta tillbaka till min skola som jag gick på innan, de flesta kurserna är redan godkända från åk 2. Men som sagt så läser man ju kurserna i olika ordning i vissa skolor och så är det i detta fallet, så det är därför. Tex engelska 6, har jag redan fått godkänt i. Då får jag min examen 2024 istället för 2025 om jag byter nu så att jag kan plugga till något annat senare efter som tex tulltjänsteman, kriminolog, något inom event, jobba på flygplan osv osv. När det gäller APL:en så får man tex testa hur det är att vara på olika företag.

    • Anna : Bra att du förklarade, men fick du verkligen OK från skolorna att du skulle hoppa in mitt i läsåret?