Henrik

    Hej, Har en liten kort fråga. Jag ska läsa två kurser i höst, en på 25% studietakt (7,5p) och en 50% studietakt (15p). Nu när jag ska söka CSN så blev jag lite smått fundersam, men det är väl så att jag ska söka CSN som 75% studietakt? Samt 22,5hp då detta blir det totala? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Henrik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!
    Svar på din fråga beror på när kursstart och kursslut är för kurserna. Om båda kurser har samma start och slutdatum, då är svar Ja, det blir 75% av studietakt, men om en av kurserna börjar tidigare och den andra slutar senare... så läser du ju inte de "helt samtidigt".

    CSN tittar på studietakt under varje skolvecka. Och räknar i "hela veckor". Alltså om man studerar 4 dagar under en "vanlig vecka" utan någon storhelg inom, då bedriver man - för CSN inte några studier, utan man måste läsa 5 dagar under en vecka. Detta skriver jag för att många ggr blir de studernade förvånade att de fick mindre pengar från CSN än de trodde att de skulle få och vid närmare "påseende" visar sig att det fattades en dag - så fick de ej studiemedel för en hel vecka, vilket är helt enligt CSN´s regler.
    Med det sagt, så beviljar inte vi här på FRåGA SYV studiemedel och det är kanske bättre om du frågar personal på CSN. Detta för att oavsett vad någon annan säger blir det bedömning och beslut som CSN fattar, gällande.
    Vänligen
    Julia

    • : Hej igen, stort tack för svar! Kurserna börjar och slutar samtidigt, så då blir det 75%. Tack för klargörandet gällande studietakten. Jag har räknat ut hur mycket jag ska få med detta upplägg så det lär inte bli några problem. Tack1
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!