Elin

    Jag är väldigt osäker på vilken gymnasielinje jag ska välja. Jag har nu börjat fundera lite över teknikprogrammet men blir så himla förvirrad när jag ser alla inriktningar. Jag har försökt läsa på mycket om alla men det enda jag kommit fram till är att jag inte vill gå produktionsteknik. Hade varit jättetacksam för en lite djupare förklaring i vad de andra inriktningarna innebär, vad man kan jobba som efter utbildningen och liknande!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    inriktning på TE läser eleverna från årskurs 2. Om du kommer in på TE på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar, kan du bestämma dig under årskurs1, innan årskurs 2 om vilken inriktning du önskar gå från år 2 på gymnasiet.
    Exempel på skolorna som erbjuder flera inriktningar på TE:
    ystad-gymnasium
    skolstaden-tycho-brahe
    lbs-kreativa-gymnasiet-malmö
    hässleholms-tekniska-skola-hts
    designgymnasiet-malmö
    cybergymnasiet-malmö

    Teknikprogrammet är högskoleförberedande och tanken är att eleverna söker läsa vidare och inte i första hand söker jobb direkt efter gymnasiet. Med examen från TE kan man bl.a komma in på Fjärde tekniskt år, på en yrkeshögskola eller på högskola/universitet. På högskolenivå kan man bl.a läsa på högskoleingenjörs- eller civilingenjörsprogrammen men för behörighet till dem krävs det godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 4 och  Fysik 2 och de ingår som obligatoriska i inriktningen Teknikvetenskap (och inte i ngn annan TE-inriktning). Så, om du garanterat vill läsa kurser för behörighet till högskoleingenjörs- och civilingenjörsprogrammen (matte4 och fysik2) behöver du välja inriktning Teknikvetenskap på TE. På de andra inriktningar kan möjlighet finna läsa matte 4 och/eller fysik 2 som valbara kurser men det går inte att på förhand garantera det.

    Du får gärna läsa om olika inriktningar på teknikprogrammet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE